Executive Secretary
XII International Conference on Mechanical Engineering
COMEC 2025
8th Symposium on Computer Aided Design and Engineering, Biomechanics and Mechatronics
Abstract
To address the energy vulnerability and environmental impact of transportation in Cuba, stemming from its dependence on fossil fuels, this study establishes the theoretical framework supporting the feasibility of implementing hydrogen internal combustion engines (H2-ICEs) in the strategic rental car fleet. Through a systematic analysis of scientific literature, the comparative environmental impact, hydrogen production routes, thermodynamic performance, and inherent technical challenges of the technology were evaluated. The findings demonstrate that H2-ICEs eliminate CO2 and particulate matter emissions, although NOx management and the challenges associated with hydrogen's low volumetric energy density—which affects vehicle range and demands advanced storage solutions—remain critical factors. Electrolysis powered by solar energy is identified as the most synergistic production route for the Cuban context. In conclusion, the study confirms the theoretical feasibility of H2-ICEs as an environmentally superior alternative but underscores that their practical implementation is contingent upon overcoming significant barriers in production and supply infrastructure, thereby laying the groundwork for future techno-economic analyses.
Resumen
Para abordar la vulnerabilidad energética y el impacto ambiental del transporte en Cuba, derivado de su dependencia de los combustibles fósiles, este estudio establece el marco teórico que sustenta la viabilidad de implementar motores de combustión interna de hidrógeno (MCI-H2) en la estratégica flota de automóviles de alquiler. Mediante un análisis sistemático de la literatura científica, se evaluaron el impacto ambiental comparativo, las rutas de producción de hidrógeno, el rendimiento termodinámico y los desafíos técnicos de la tecnología. Los resultados demuestran que los MCI-H2 eliminan las emisiones de CO2 y partículas, aunque la gestión de NOx y los retos asociados a la baja densidad energética volumétrica del hidrógeno —que afecta la autonomía y exige soluciones avanzadas de almacenamiento— son factores críticos. Se identifica la electrólisis alimentada por energía solar como la ruta de producción más sinérgica para el contexto cubano. En conclusión, el estudio confirma la viabilidad teórica de los MCI-H2 como una alternativa ambientalmente superior, pero subraya que su implementación práctica está supeditada a superar barreras significativas en infraestructura de producción y suministro, sentando así las bases para futuros análisis tecno-económicos.
About The Speaker
Christian Leandro Rodríguez Valladares

Discussion