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9th International Symposium on Psychology and Human Development 2025 "PSICOLOGÍA 2025"

9th International Symposium on Psychology and Human Development 2025

PSICOLOGÍA 2025

Challenges of Psychology in the business context: remote work modalities: training in generic management competencies

Introduction: The physical isolation necessitated by COVID-19 generated drastic and unprecedented transformations in social, economic, family, and work life, both internationally and nationally. This situation required a restructuring of the organization of work and the ways in which labor activities and relationships are established. To manage and regulate the labor market in companies, in the face of the current transformations in the world of work and those resulting from the pandemic, there is a movement that seeks to constitute an innovative response (to such changes), in which labor competencies play a prominent role. Innovation, computerization, and the development of human capital acquire unparalleled relevance for the country's development. Thus, the capabilities of science, technology, and innovation are directed toward achieving important contributions on the path to sustainable development and contributing to the solution of social problems. Objective: To propose a validated program for the development of generic management competencies for performance in remote work modalities in Cuba. Methodology: A mixed-method approach was used, developed in two phases. The sample consisted of 24,035 remote workers, 3,991 of whom were managers, and 13 experts from academia, research, and business. The following techniques were applied: Teleworking and remote work questionnaires (management and employee versions), a self-assessment questionnaire on expertise, surveys, documentary analysis, and the Delphi method. Results: Ten generic management competencies related to work management were identified; these were designed; and the proposed "DIRaDIS" program was designed and validated for the development of generic management competencies: effective guidance, effective communication, systematic supervision and feedback, and the ability to motivate and inspire employees in remote work settings. The following competencies were selected based on their key competencies, their level of development based on assessment/self-assessment, and their degree of relevance. Conclusions: The program can be applied in any labor organization that implements remote work settings because it addresses generic competencies. It is structured into eight work sessions, each lasting approximately two hours, based on the Popular Education methodology. Its objective is to enhance the development of work competencies to manage employees working remotely in Cuba.

Introducción: El aislamiento físico que requirió la COVID-19 generó drásticas transformaciones sin precedentes, en la vida social, económica, familiar, laboral, tanto a nivel internacional como nacional. Esta situación demandó de una reestructuración de la organización del trabajo y de las maneras de establecer las actividades y relaciones laborales. Para administrar y regular el mercado de trabajo de las empresas, ante las transformaciones actuales del mundo laboral y de la derivada de la pandemia, se constata un movimiento que pretende constituirse en respuesta innovadora (a tales cambios), en el cual las competencias laborales juegan un papel destacado. La innovación, la informatización, la formación del capital humano, adquieren una relevancia sin igual para el desarrollo del país. Es así como las capacidades de la ciencia, la tecnología y la innovación se direccionan hacia el logro de importantes aportes en el camino del desarrollo sostenible y la contribución a la solución de problemas sociales. Objetivo: Proponer un programa validado para la formación de competencias directivas genéricas para el desempeño en modalidades de trabajo a distancia en Cuba. Metodología: Se utilizó un enfoque mixto, desarrollado en dos fases. Se trabajó con una muestra de 24 035 trabajadores en modalidades de trabajo a distancia, 3 991 de sus directivos y 13 expertos provenientes del ámbito académico, investigativo y empresarial. Se aplicaron como técnicas: Cuestionarios de teletrabajo y trabajo a distancia (versión directivos y trabajadores), cuestionario de autoevaluación de experticia, encuestas, análisis documental y el método Delphi. Resultados: Se identificaron diez competencias directivas genéricas, relacionadas con la gestión del trabajo; se diseñaron las mismas; y se diseñó y validó la propuesta del programa “DIRaDIS”, para la formación de las competencias directivas genéricas: orientación eficaz, comunicación efectiva, supervisión y retroalimentación sistemática, capacidad para motivar e inspirar a sus colaboradores en modalidades de trabajo a distancia. Para su selección se tomaron en cuenta: que fueran competencias claves, su nivel de desarrollo a partir de la evaluación/autoevaluación y su grado de relevancia. Conclusiones: El programa puede aplicarse en cualquier organización laboral que implemente modalidades de trabajo a distancia por abordar competencias genéricas. Se estructura en ocho sesiones de trabajo con una duración aproximada de dos horas cada una, basadas en la metodología de la Educación Popular. Persigue como objetivo potenciar la formación de competencias laborales para dirigir trabajadores que se desempeñen en modalidades de trabajo a distancia en Cuba.

About The Speaker

Juliette Ortiz Gómez

Dra. Juliette Ortiz Gómez

Universidad de La Habana, Facultad de Psicología Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 20, 2025 8:0 AM
15 minutes
fhgfh
Authors
Dra. Juliette Ortiz Gómez
Dra. Arianne Medina Macías
Adalberto Avila Vidal
Keywords
competencies training
directivos
formación de competencias
managers
remote work
teletrabajo
teleworking
trabajo a distancia
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