Executive Secretary

9th International Symposium on Psychology and Human Development 2025 "PSICOLOGÍA 2025"

9th International Symposium on Psychology and Human Development 2025

PSICOLOGÍA 2025

Formation of subjectivity and discursive practices of Lasallian teachers in Higher Education.

1. Introduction

Education as a social practice involves the construction and reconstruction of knowledge, skills, identities, roles, and discourses in the classroom that simultaneously generate subjectivities, including those of the teachers themselves. This study aims to recognize the ways in which the subjectivity of teachers is constituted, which is established in everyday interaction in the classroom and converges in the production of discourses that support formative practices in higher education.

2. Methodology

A hermeneutic approach is used for the analysis, based on the interpretation of a reality susceptible to being textualized (Beuchot Puente, 2021). The instruments used will be the interview and observation; and through convenience sampling, 10 Lasallian teachers from 5 institutions in Mexico, Peru, Colombia, and Cuba will be selected.

3. Results and Discussion

The significant elements are retrieved that, from Van Dijk's (2017) critical analysis, allow us to understand the formation of the teacher's discourse within a specific historical context; and the contributions of Bernstein's (1990) discourse analysis for the understanding of structures, ideologies, and power relations. The subjectivity and role of the teacher's language are recovered from Gadamer (1998); their active role as a dialogical agent in the construction and transmission of knowledge is drawn from Zemelman (2002, 2007, 2011); likewise, everyday life is seen as the space where human beings reproduce social life according to Agnes Heller.

4. Conclusions

The discourse analysis is favorable for reflecting on the teacher's discourse where their perception, position regarding knowledge, practices of negotiating content, and methods of transmission with students manifest, as well as their affinity or distance from institutional guidelines, their connection to the environment, etc. From subjectivity, it is possible to observe perspectives and appropriations that reflect pathways in education.


1. Introducción

La educación como práctica social lleva construcción y reconstrucción de conocimientos, habilidades, identidades, roles y discursos en el aula que generan al mismo tiempo subjetividades, entre ellas, la del propio docente. Este estudio tiene como objetivo: reconocer las formas de constitución de la subjetividad de los docentes, que se instituyen en la interacción cotidiana en el aula y confluyen en la producción de discursos que sustentan las prácticas formativas en la educación universitaria.

2. Metodología

Se trabaja un análisis con enfoque hermenéutico, basado en la interpretación de una realidad susceptible de ser textualizada (Beuchot Puente, 2021). Se emplearán como instrumentos la entrevista y la observación; y a través de un muestreo por conveniencia se escogerán 10 docentes lasallistas de 5 instituciones de México, Perú, Colombia y Cuba.

3. Resultados y discusión

Se recuperan los significantes que, desde el análisis crítico de Van Dijk (2017), permiten entender la conformación del discurso del docente dentro en contexto histórico concreto; y los aportes del análisis del discurso de Bernstein (1990) para la comprensión de las estructuras, ideologías y relaciones de poder. Se recupera la subjetividad y papel del lenguaje del docente desde Gadamer (1998); su papel activo como agente dialógico en la construcción y transmisión de conocimientos desde Zemelman (2002, 2007, 2011); asimismo, la cotidianidad como espacio donde el ser humano reproduce la vida social de acuerdo con Agnes Heller.

4. Conclusiones

El análisis del discurso es favorable para la reflexión del discurso del docente en donde se manifiesta su percepción, su posición ante los conocimientos, las prácticas de negociación de contenidos y formas de transmisión con los estudiantes, la afinidad o distanciamiento con las orientaciones institucionales, su vinculación con el entorno, etc. Desde la subjetividad, es posible advertir miradas y apropiaciones que reflejan caminos en lo educativo.


About The Speaker

Yisel Vega Rodríguez

Dra. Yisel Vega Rodríguez

Universidad de Oriente Flag of Cuba


Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 20, 2025 8:0 AM
15 minutes
fhgfh
Authors
Dr. Jose Humberto Salguero Antelo
Dra. Clarisa Capriles Lemus
Dra. Fabiola Loaiza Robles
Mg. José Gálax Céspedes Elguera
Dra. Yisel Vega Rodríguez
Keywords
análisis crítico del discurso
critical discourse analysis
discurso
docentes
educación superior.
higher education..
speech
subjectivity
subjetividad
teachers
Documents