Executive Secretary

9th International Symposium on Psychology and Human Development 2025 "PSICOLOGÍA 2025"

9th International Symposium on Psychology and Human Development 2025

PSICOLOGÍA 2025

Instruments for assessing creativity in university students: A narrative review

Introduction: The category of creativity has been broadly defined by various disciplines in their quest to understand how it emerges develops, and, above all, how it can be assessed. There is no single test that captures its essence, which has resulted in the proliferation of various instruments for its measurement.
Objective: To describe, through a narrative review of the scientific literature, the instruments for assessing creativity in university students, based on scientific reports published in the last 5 years.
Methods: AI was used for content detection. The Liner, Semantic Scholar, ResearchRabbit, Zotero, and Atlas.ti applications were used; the academic databases Google Scholar, Semantic Scholar, ResearchGate, ResearchRabbit, Dialnet, and ReDalyc were also accessed. The initial search yielded a sample or pool of citations of 157,000. After a preliminary analysis of titles and keywords, it was determined that 80 could be considered as the study population. The selection criteria applied reduced the sample to 13 studies.
Conclusions: Greater use of the Creative Intelligence Test and the Kaufman Domain Scale was demonstrated, with favorable characteristics for their application in the university population.
A trend was reflected in the study of creativity based on the creative product and traits associated with creative personality. Greater use of scales for assessing creativity and the self-report method was found.

Introducción: La categoría creatividad ha sido ampliamente definida por diversas disciplinas en la búsqueda de la compresión de cómo emerge, se desarrolla y, sobre todo, cómo puede ser evaluada. No existe un único test que capture su esencia, lo que ha resultado en la proliferación de diversos instrumentos para su medición.  
Objetivo: describir mediante una revisión narrativa de la literatura científica los instrumentos de evaluación de la creatividad en estudiantes universitarios, de acuerdo a los reportes científicos publicados en los últimos 5 años.
Métodos: Se utilizó para la detección de contenido la IA. Se usó la aplicación Liner, Semantic Schoolar, ResearchRabbit, Zotero  y Atlas.ti ;  además se accedió a las bases académicas Google Scholar, Semantic Scholar, ResearchGate, ResearchRabbit, Dialnet, ReDalyc. La búsqueda inicial arrojó una muestra o piscina de citas de 157000. Con el análisis preliminar de títulos y palabras claves, se determinó que 80 podían ser considerados como población de estudio. Los criterios de selección aplicados redujeron la muestra a un total de 13 investigaciones.
Resultados: Se demostró un mayor uso del Test de Inteligencia Creativa y la Escala de Dominios de Kaufman, con características favorables para su aplicación en la población universitaria.
Conclusiones: Se reflejó una tendencia al estudio de la creatividad en base al producto creativo y a los rasgos asociados a la personalidad creativa. Se halló mayor uso de escalas para la evaluación de la creatividad y la modalidad de autorreporte.

About The Speaker

Dr. C. Idania Otero Ramos

Dr. C. Idania Otero Ramos

Universidad Central Marta Abreu de Las Villas Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 20, 2025 8:0 AM
15 minutes
fhgfh
Authors
Dr. C. Idania Otero Ramos
Ilary Fraga Chinea.
Keywords
: test
creatividad
creativity
narrative review
revisión narrativa
test
universitarios
university
Documents