Executive Secretary
9th International Symposium on Psychology and Human Development 2025
PSICOLOGÍA 2025
In the educational process, the methodological treatment of socio -emotional skills in basic secondary schools with talented potentialities, from the professional performance of provincial methodologists, limiting stimulation and guidance to their problems and their integral development and to their integral development. It is objective to design activities that privilege the methodological treatment of socio -emotional skills in educational care with talented potentialities. A transverse descriptive investigation was conducted during the 2023-2024 years to identify problems in the appropriation of socio-emotional skills in students with talented potentialities, and their methodological treatment by the provincial basic secondary methodologists. Theoretical methods, analysis-synthesis, inductive-deductive and systemic approach were used; empirical, document analysis, participant observation and survey to verify the methodological treatment of socio -emotional skills; and mathematician-stadistic for the interpretation of the resulting information. Likewise, the applied methodology is of quasixperimental pretest-postst design with non-equivalent control group. In the educational intervention, 11 provincial methodologists participated that guided the methodological treatment resulting from educational care to 78 students identified with talented potentialities in the municipalities of Placetas, Camajuaní, Sagua and Ranchuelo. The research methods and instruments used allowed to notice the significance of the methodological treatment and the deficiencies that, in this sense, exist from the curricular conception and the educational network, educational situation, not exempt from irrigation in the talented behavior, which demands a design of methodological activities for its insertion in the curricular conception and in the interaction and involvement of the educational network. The necessary attention to stress, tiredness, adaptation to changes, teamwork and learn from failures are emerged as a result of the application of methodological activities; Acceptance by teachers and students of the activities carried out. The educational intervention resulted in an improvement in the methodological treatment of socio -emotional skills in students with talented potentialities. The methodologists involved acquired methodological tools for treatment to socio -emotional skills and students identified with better talented behavior
En el proceso educativo constituye una problemática el tratamiento metodológico de las habilidades socioemocionales en los educandos de Secundaria Básica con potencialidades talentosas, desde el desempeño profesional de los metodólogos provinciales, que limitan la estimulación y la orientación a sus problemáticas y a su desarrollo integral. Es objetivo diseñar actividades que privilegien el tratamiento metodológico de las habilidades socioemocionales en la atención educativa de educandos con potencialidades talentosas. Se realizó una investigación descriptiva transversal durante los años 2023-2024 para identificar problemáticas en la apropiación de las habilidades socioemocionales en educandos con potencialidades talentosas, y su tratamiento metodológico por los metodólogos provinciales de Secundaria Básica. Se emplearon métodos teóricos, análisis-síntesis, inductivo-deductivo y enfoque sistémico; empíricos, análisis de documentos, observación participante y encuesta para constatar el tratamiento metodológico de las habilidades socioemocionales; y matemático-estadísticos para la interpretación de la información resultante. Asimismo, la metodología aplicada es de diseño cuasiexperimental pretest-postest con grupo de control no equivalente. En la intervención educativa participaron 11 metodólogos provinciales que orientaron el tratamiento metodológico resultante de la atención educativa a 78 educandos identificados con potencialidades talentosas en los municipios de Placetas, Camajuaní, Sagua y Ranchuelo. Los métodos e instrumentos de investigación empleados permitieron advertir la significatividad del tratamiento metodológico y las carencias que, en este sentido, existen desde la concepción curricular y la red educativa, situación educativa, no exenta de riegos en el comportamiento talentoso, que demanda de un diseño de actividades metodológicas para su inserción en la concepción curricular y en la interacción e implicación de la red educativa. Emergen como resultado de la aplicación de las actividades metodológicas la necesaria atención al estrés, el cansancio, adaptación a los cambios, trabajo en equipo y aprender de los fracasos; la aceptación por docentes y educandos de las actividades desarrolladas. La intervención educativa derivó en un mejoramiento en el tratamiento metodológico de las habilidades socioemocionales en educandos con potencialidades talentosas. Los metodólogos implicados adquirieron herramientas metodológicas para el tratamiento a las habilidades socioemocionales y los educandos identificados con mejor comportamiento talentoso
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Carlos Antonio Rivero Menéndez
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