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9th International Symposium on Psychology and Human Development 2025
PSICOLOGÍA 2025
Social networks facilitate interaction with friends, partners, relatives, teachers, and strangers, thereby fostering processes of social comparison. During adolescence, moral development is constantly evolving as one articulates their own judgments and values alongside the opinions and assessments of significant others. This study analyzes the relationship between the content consumed by adolescents and the development of their moral reasoning. The analysis considers differences based on various sociodemographic variables. The quantitative methodology uses a non-experimental, cross-sectional design, and includes mediation and moderate mediation analyses. Two instruments were used: a Likert-type scale to identify the content consumed by adolescents on social networks and the PROM, which contains seven ethical dilemmas in which adolescents must choose the best option for the protagonist of the story. The sample consisted of 515 adolescents from Havana who were in basic secondary school. The main results identified three types of moral reasoning that predominate in the sample: internalized (when subjects express a high degree of commitment to internalized norms and values that harmonize with their beliefs about human dignity and rights), stereotyped, and need-oriented. The main types of content consumed on social networks are humor, music, art, and fashion and trends. The sociodemographic variables that showed significant relationships were gender, skin color, and level of schooling. Four typical groupings were identified within the sample with differences in the analyzed variables. It was concluded that adolescents need to identify the norms and values that guide their moral reasoning, which are articulated from different spaces of belonging, including the digital space.
Las redes sociales permiten la interacción con amigos, pareja, familiares, profesores y desconocidos; propiciando procesos de comparación social. En la adolescencia, el desarrollo moral se encuentra en constante configuración, pues se articulan juicios y valores propios junto a opiniones y valoraciones de otros significativos. El presente estudio analiza la relación entre los contenidos consumidos por adolescentes y la configuración del razonamiento moral; teniendo en cuenta las diferencias que pueden encontrarse a partir de diversas variables sociodemográficas. La metodología es cuantitativa, con un diseño no experimental transversal; donde se realizan análisis de mediación y mediación moderada. Se aplicaron dos instrumentos: una escala tipo Likert para identificar los contenidos consumidos en las redes sociales por los adolescentes y el PROM, que contiene siete dilemas éticos, donde los adolescentes deben elegir la mejor opción para el protagonista de la historia. La muestra fue de 515 adolescentes de La Habana, pertenecientes al nivel de secundaria básica. Como principales resultados se identifica que en la muestra predominan tres tipos de razonamiento moral: el internalizado (cuando los sujetos expresan un alto grado de compromiso con normas y valores interiorizados; que armonizan con creencias propias sobre la dignidad del ser humano y sus derechos); el estereotipado y el orientado a la necesidad. Los principales contenidos consumidos en redes sociales son los de humor, música y arte y modas y tendencias. Las variables sociodemográficas que mostraron relaciones significativas fueron el género, el color de la piel y el grado de escolaridad. Se identificó en la muestra cuatro agrupaciones típicas, con diferencias en las variables analizadas. Se concluye que, en la adolescencia, los sujetos necesitan identificar normas y valores que orienten el razonamiento moral; los cuales se articulan desde los diferentes espacios de pertenencia; siendo el espacio digital uno de ellos.
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Rosabel Escandón Cabrera
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