Executive Secretary
9th International Symposium on Psychology and Human Development 2025
PSICOLOGÍA 2025
Background. Socio-emotional competencies are important for mental health and successful human interaction. In the university context, strengthening socio-emotional competencies is essential for fostering a collaborative learning environment, where students can manage academic stress and build meaningful connections with their peers.
Objective. To test the psychometric properties of the Socio-Emotional Competence Assessment Scale in the Cuban population.
Design. Two cross-sectional studies were conducted. Study 1 (N = 640) assessed the psychometric properties of the Socio-Emotional Competence Assessment Scale within the Cuban population. In Study 2 (N = 913), the nomological validity of the scale was evaluated.
Results. In Study 1, the scale demonstrated high internal consistency and the expected three-factor structure. We had to eliminate one item, as it was negatively correlated with the rest of the scale items; the result was the Cuban ECSE. In Study 2, we tested the nomological validity of the scale: we found that socio-emotional competencies had medium-sized positive correlations with subjective well-being and perceived academic self-efficacy. Negative associations were found between socio-emotional competencies and academic stress. Additionally, socio-emotional competencies were positively and statistically significantly correlated with the dimension of coping strategies in response to stressful stimuli or situations.
Conclusion. The use of the ECSE is recommended in the Cuban context.
Antecedentes. Las competencias socioemocionales son importantes para la salud mental y el éxito de la interacción humana. En el contexto universitario, el fortalecimiento de las competencias socioemocionales es esencial para fomentar un entorno de aprendizaje colaborativo, donde los estudiantes puedan manejar el estrés académico y construir conexiones significativas con sus pares.
Objetivo. Evaluar las propiedades psicométricas de la Escala de Evaluación de la Competencia Socioemocional en la población cubana.
Diseño. Se realizaron dos estudios transversales. El Estudio 1 (N = 640) evaluó las propiedades psicométricas de la Escala de Evaluación de la Competencia Socioemocional en la población cubana. En el Estudio 2 (N = 913) se evaluó la validez nomológica de la escala.
Resultados. En el Estudio 1, la escala demostró una alta consistencia interna y la estructura de tres factores esperada. Tuvimos que eliminar un ítem, ya que estaba correlacionado negativamente con el resto de los ítems de la escala; el resultado fue la ECSE cubana. En el Estudio 2, probamos la validez nomológica de la escala: encontramos que las competencias socioemocionales tenían correlaciones positivas de tamaño medio con el bienestar subjetivo y la autoeficacia académica percibida. Se encontraron asociaciones negativas entre las competencias socioemocionales y el estrés académico. Además, las competencias socioemocionales se correlacionaron positiva y estadísticamente significativamente con la dimensión de estrategias de afrontamiento en respuesta a estímulos o situaciones estresantes.
Conclusión. Se recomienda el uso del ECSE en el contexto cubano.
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Marena de la C. Hernández Lugo
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