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9th International Symposium on Psychology and Human Development 2025 "PSICOLOGÍA 2025"

9th International Symposium on Psychology and Human Development 2025

PSICOLOGÍA 2025

Psychosocial factors associated with overload due to multiple work shifts in women: a qualitative analysis.

In the current context, various elements of the environment in which we work can significantly affect individual well-being, resulting in the worsening of disorders such as depression, anxiety, and stress (Cecyli & Yuvanara, 2021). The diverse experiences and challenges women face when working multiple shifts can place them in a situation of greater vulnerability, affecting their well-being. Therefore, it is important to understand women's perceptions of the factors associated with the overload of working multiple shifts. This qualitative study was conducted using the interpretive approach of phenomenological analysis, with the aim of understanding the recurring factors in their work environment and the consequences of this double or triple shift on their emotional well-being (Álvarez-Gayou, 2007). The sample consisted of 36 university students from the Faculties of Nursing, Accounting, and Administration at the Autonomous University of Campeche, Mexico. Data were collected using interviews, in accordance with the guidelines provided by the Academic Committee of the Latin American Network on Gender Studies (RELEG, 2024). The results of the study show that university women who work multiple shifts experience high levels of physical and emotional overload. This situation generates symptoms such as fatigue, insomnia, concentration problems, and emotional disturbances, including irritability and frustration. This oversaturation is due to an accumulation of academic, work, and personal responsibilities, which compromise their overall well-being. It was also identified that in these situations, participants turn to close support networks, such as family, and recreational spaces such as social media and streaming platforms to mitigate the emotional impact. These findings are consistent with recent research by Cervantes-Guzmán et al. (2022), who note how the overload of roles with double or triple shifts among university women negatively affects their mental health. They also highlight the urgent need to make visible and implement institutional support strategies that contribute to mental health care in educational settings.

En el contexto actual, diversos elementos del entorno en el que nos desarrollamos pueden afectar significativamente el bienestar del individuo, teniendo como consecuencia el recrudecimiento de trastornos como la depresión, la ansiedad y el estrés (Cecyli y Yuvanara, 2021) las diversas experiencias y desafíos a las que las mujeres se enfrentan al conllevar múltiples jornadas laborales puede colocarlas en una situación de mayor vulnerabilidad que afecte su bienestar. Es por ello, por lo que resulta relevante conocer la percepción de las mujeres respecto a los factores asociados con la sobrecarga que implica desempeñar múltiples jornadas laborales. El presente estudio es de tipo cualitativo y fue desarrollado bajo el enfoque interpretativo del análisis fenomenológico, con el propósito de comprender cuales son los factores recurrentes en su entorno de desarrollo y las consecuencias que esta doble o triple jornada tiene en su bienestar emocional (Álvarez-Gayou, 2007). La muestra estuvo conformada por 36 estudiantes universitarias pertenecientes a las Facultades de Enfermería, Contaduría y Administración de la Universidad Autónoma de Campeche, México. Para la recolección de datos se utilizó la técnica de la entrevista, conforme a los lineamientos proporcionados por el Comité Académico de la Red Latinoamericana en Estudios de Género (RELEG, 2024). Los resultados del estudio muestran que las mujeres universitarias que enfrentan múltiples jornadas laborales experimentan un alto nivel de sobrecarga física y emocional. Esta situación genera síntomas como fatiga, insomnio, problemas de concentración y alteraciones emocionales, entre ellas irritabilidad y frustración. Esta sobresaturación responde a una acumulación de responsabilidades académicas, laborales y personales, que comprometen su bienestar integral. También se identificó que antes estos escenarios las participantes recurren a redes de apoyo cercanas, como la familia y a espacios de distracción como las redes sociales y plataformas de streaming, para mitigar el impacto emocional. Estos hallazgos coinciden con investigaciones recientes como con Cervantes-Guzmán et al., (2022) quienes advierten cómo la sobrecarga de roles con doble o triple jornada en mujeres universitarias afecta negativamente su salud mental, en tanto, se destaca la urgencia de visibilizar e implementar estrategias de apoyo institucional que contribuyan al cuidado de la salud mental en contextos educativos. 

About The Speaker

Gabriela Pérez Aranda

Dra. Gabriela Pérez Aranda

Universidad Autónoma de Campeche Flag of Mexico

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 20, 2025 8:0 AM
15 minutes
fhgfh
Authors
Dra. Gabriela Pérez Aranda
Dr. Sinuhé Estrada Carmona
Dra. Liliana García Reyes
Dr. Miguel Ángel Tuz Sierra
Keywords
doble jornada
double shift
emotional health.
overload
redes de apoyo
salud emocional.
sobrecarga
support networks
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