Executive Secretary
9th International Symposium on Psychology and Human Development 2025
PSICOLOGÍA 2025
The multiliteracies paradigm redefines literacy as a multimodal process of meaning-making that goes beyond traditional reading and writing (Cope & Kalantzis, 2023). Within this framework, corporeality and the arts emerge as key tools for enriching language and literacy learning, especially in early childhood (Barton, 2020; Nutbrown, 2013). Corporeality—understood as the body as a creator of meaning—supports sensory, motor, and aesthetic experiences that foster creativity and holistic development (Nevile, 2015; Stolz, 2021). However, its application in language and literacy classrooms remains limited (Mills et al., 2023), restricting theoretical advancement and equitable dialogue between the Global North and South.
My doctoral research aims to develop a globally oriented conceptual framework on corporeality in literacy education, grounded in the perspectives of Cuban and Belgian educators and scholars. This presentation focuses on the first phase of the project, guided by the question: How is corporeality conceptualized across disciplinary and methodological traditions?
The methodology involves a scoping review in both English and Spanish (published within the past 10 years) using Google Scholar and Web of Science, with thematic analysis (Braun & Clarke, 2021). Preliminary findings reveal significant terminological differences between languages and challenges in linking “corporeality” with “meaning-making” in Spanish. This may reflect broader imbalances in global knowledge production, as relevant contributions often appear in theses or non-indexed publications from the Global South.
These findings raise important questions about terminology, cultural frameworks, and epistemological diversity, laying the groundwork for future collaborative phases with teachers and experts.
Problemática: El paradigma de la multiliteracidad redefine la alfabetización como un proceso multimodal de construcción de significado, que trasciende la lectura y escritura tradicionales (Cope & Kalantzis, 2023). En este marco, la corporeidad y las artes emergen como herramientas clave para enriquecer el aprendizaje de la lengua y la literatura, especialmente en la infancia (Barton, 2020; Nutbrown, 2013). La corporeidad —el cuerpo como creador de significado— favorece experiencias sensoriales, motoras y estéticas que promueven la creatividad y el desarrollo integral (Nevile, 2015; Stolz, 2021). Sin embargo, su aplicación en las clases de lengua y literatura sigue siendo limitada (Mills et al., 2023), lo que restringe el avance teórico y el diálogo entre el Norte y el Sur global.
Objetivo(s): Desarrollar un marco conceptual global sobre la corporeidad en la educación de la literacidad, basado en las perspectivas de docentes y académicos cubanos y belgas. Esta presentación aborda la primera fase del proyecto, centrada en la pregunta: ¿Cómo se conceptualiza la corporeidad en las tradiciones disciplinares y metodológicas?
Metodología: Revisión bibliográfica en inglés y español (últimos 10 años) en Google Scholar y Web of Science, con análisis temático (Braun & Clarke, 2021).
Los resultados preliminares revelan diferencias terminológicas entre idiomas y dificultades para vincular “corporeidad” con “construcción de significado” en español, lo que refleja posibles desequilibrios en la producción de conocimiento. Estos hallazgos abren el camino para futuras fases colaborativas con docentes y especialistas.
About The Speaker
MsC. Ana Laura
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