Executive Secretary
9th International Symposium on Psychology and Human Development 2025
PSICOLOGÍA 2025
Introduction: The classroom, as a subsystem of the school institution, represents the space responsible for fostering positive relational dynamics between students and teachers. However, the existence of immense diversity among students—whether due to personality, tastes, behaviors, customs, race, religion, etc.—can sometimes lead to disagreements and differences of opinions, thoughts, and ideas. These discrepancies often lead to confrontations that interfere with harmonious coexistence. As the school year progresses, conflicts become more acute, as students fail to find a solution. On the contrary, they become involved with teachers who, although initially trying to resolve them, become part of the intragroup conflicts, given their limitations. Objectives: The general objective of this research is to argue the contribution of socio-emotional competencies to the resolution of school conflicts among adolescents. The specific objectives are to identify the prevalence of school conflicts in a group of adolescents from the "Antonio Maceo Grajales" IPI in Placetas and to define socio-emotional competencies and their role in the resolution of school conflicts.
Methods: A qualitative approach was used through an exploratory-descriptive design, using non-probability sampling, delimiting inclusion and exclusion criteria. From these, a sample of 11 students aged 15 to 16 was selected. The techniques used were semi-structured interviews with the selected students and key informants, non-participant observation, and document review.
Results: The main findings of the research were the prevalence of interpersonal conflicts between students and teachers, characterized by manifestations of both verbal and physical violence, which constitute a characteristic of interpersonal relationships established in schools. The inadequate resolution of school conflicts is a consequence of family learning and the lack of socio-emotional skills that foster dialogue, emotional understanding, and openness to peaceful solutions. Socio-emotional skills are a necessity for students to establish empathetic relationships that contribute to their personal development.
Conclusions: The diagnostic results achieved in the research lead to the design of alternatives that consider the development of socioemotional competencies as resources for establishing interpersonal relationships in all contexts and taking into account the characteristics of the social situation of adolescent development.
Introducción: El aula como subsistema de la institución escolar, representa el espacio encargado de fomentar una dinámica relacional positiva entre estudiantes y profesores. Sin embargo, la existencia de una inmensa diversidad en el alumnado ya sea por la personalidad, los gustos, comportamientos, costumbres, raza, religión, etc en ocasiones puede llevar a desencuentros y diferencias de opiniones, pensamientos e ideas. Estas discrepancias conducen muchas veces a enfrentamientos que interfieren en la convivencia armónica. En la medida que avanza el curso los conflictos se van agudizando, ya que los estudiantes no logran su solución, todo lo contrario, se incorporan a los profesores que si bien inicialmente intentan darle solución, dadas sus limitaciones para ello pasan a ser parte de los conflictos intragrupales.
Objetivos: La investigación asume como objetivo general Argumentar la contribución de las competencias socioemocionales para la resolución de conflictos escolares entre adolescentes. Para ello se plantean como objetivos específicos Identificar la prevalencia de conflictos escolares en un grupo de adolescentes del IPI “Antonio Maceo Grajales” de Placetas y Definir las competencias socioemocionales y su papel en la resolución de conflictos escolares.
Métodos: Se emplea un enfoque cualitativo a través de un diseño exploratorio-descriptivo, para el que se utilizó un muestreo no probabilístico, delimitando criterios de inclusión y exclusión. A partir de los mismos se seleccionó una muestra de 11 estudiantes de 15 a 16 años de edad. Se aplicaron como técnicas la entrevista semiestructurada a los estudiantes seleccionados y a informantes claves, la observación no participante y la revisión de documentos.
Resultados: La investigación arrojó como principales hallazgos la prevalencia de conflictos interpersonales entre estudiantes y profesores, caracterizados por manifestaciones de violencia tanto verbal como física, la que constituye una característica de las relaciones interpersonales que se establecen en la escuela. La inadecuada solución de los conflictos escolares es consecuencia de los aprendizajes familiares y la ausencia de competencias socioemocionales que fomenten el diálogo, la comprensión emocional y la apertura a soluciones pacíficas. Las competencias socioemocionales constituyen una necesidad de los estudiantes para el establecimiento de relaciones empáticas que contribuyan a su desarrollo personal.
Conclusiones: Los resultados diagnósticos alcanzados en la investigación conlleva al diseño de alternativas que consideren el desarrollo de las competencias socioemocionales como recursos para el establecimiento de relaciones interpersonales en todos los contextos y teniendo en cuenta las características de la situación social del desarrollo en la adolescencia.
About The Speaker
Prof. Marlien de la Caridad Rodriguez Figueredo
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