Executive Secretary

9th International Symposium on Psychology and Human Development 2025 "PSICOLOGÍA 2025"

9th International Symposium on Psychology and Human Development 2025

PSICOLOGÍA 2025

Teaching Effectiveness and Emotional Intelligence in Teachers from Colombia and Cuba: An Exploratory Study

Teaching efficacy and emotional intelligence are two key aspects of teachers’ professional development. Both directly influence how educators face classroom situations, manage interpersonal relationships, and respond to the challenges of the educational environment. This exploratory study analyzes these two factors in in-service teachers from Colombia and Cuba, with the aim of better understanding how they perceive their own efficacy and how they emotionally manage their professional practice.

The study arises from the need for more research in Latin American contexts that can reveal both cultural differences and similarities regarding these teaching competencies. A descriptive quantitative approach was used. A total of 36 Colombian and 29 Cuban basic education teachers participated. Two validated instruments were applied: the Ohio State Teacher Efficacy Scale (OSTES), which evaluates teaching strategies, classroom management, and student engagement; and the TMMS-24, which measures emotional attention, clarity, and regulation.

The results show high scores across all dimensions of teaching efficacy, with a slight advantage in the mean scores obtained by the Cuban group. Regarding emotional intelligence, clarity and regulation emerged as strengths, while emotional attention was the lowest-scoring dimension in both samples. This finding invites reflection on the extent to which teachers prioritize emotional awareness in their daily practice.

These initial results suggest the potential to design training programs that include not only pedagogical tools but also emotional strategies that strengthen teaching practice in real-life contexts. This study aims to serve as a starting point for future comparative research and the development of culturally adapted interventions tailored to the needs of Latin American teachers.


La eficacia docente y la inteligencia emocional son dos aspectos fundamentales en el desarrollo profesional del profesorado. Ambos influyen directamente en la manera en que el o la docente se enfrenta a las situaciones del aula, gestiona las relaciones interpersonales y responde a los desafíos del entorno educativo. En este estudio exploratorio se analizan estos dos factores en docentes en ejercicio de Colombia y Cuba, con el objetivo de comprender mejor cómo se perciben a sí mismos en cuanto a eficacia y cómo manejan emocionalmente su práctica profesional.

El trabajo parte de la necesidad de contar con más estudios en contextos latinoamericanos que permitan observar tanto diferencias culturales como similitudes en torno a estas competencias docentes. Para ello, se empleó un enfoque cuantitativo de tipo descriptivo. Participaron 36 docentes colombianos y 29 cubanos de educación básica. A través de dos instrumentos reconocidos —la Escala de Eficacia Docente de Ohio (OSTES) y la TMMS-24— se recogieron datos sobre percepción de eficacia en la enseñanza, gestión del aula y participación de los estudiantes, así como sobre atención, claridad y regulación emocional.

Los resultados muestran puntuaciones elevadas en todas las dimensiones de eficacia docente, con una ligera ventaja en las medias obtenidas por el grupo cubano. En cuanto a la inteligencia emocional, destaca la claridad y regulación emocional como fortalezas, mientras que la atención emocional es la dimensión con menor puntuación en ambas muestras. Este dato puede invitar a reflexionar sobre la manera en que los docentes priorizan o no el reconocimiento emocional en su día a día.

A partir de estos primeros resultados, se abre la posibilidad de diseñar propuestas formativas que incluyan no solo herramientas pedagógicas, sino también estrategias emocionales que fortalezcan la labor docente en contextos reales. Este estudio busca ser el punto de partida para futuras investigaciones de carácter comparativo y para la creación de intervenciones adaptadas culturalmente a las necesidades del profesorado latinoamericano.


About The Speaker

Lorena González Ros

Lorena González Ros

Universidad de Alicante Flag of Spain

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 20, 2025 8:0 AM
15 minutes
fhgfh
Authors
Lorena González Ros
Teresa Pozo Rico
Keywords
desarrollo profesional docente; competencias socioemocionales; docentes en ejercicio; contextos latinoamericanos; autoconocimiento emocional.
teacher professional development; socioemotional competencies; in-service teachers; latin american contexts; emotional self-awareness.
Documents