Executive Secretary

9th International Symposium on Psychology and Human Development 2025 "PSICOLOGÍA 2025"

9th International Symposium on Psychology and Human Development 2025

PSICOLOGÍA 2025

Workshop system aimed at the preparation of pedagogical teachers and auxiliaries who work with children with autistic spectrum

Comprehensive care for children with autistic spectrum constitutes a priority for the educational and health system of Cuba. To achieve this goal, it is necessary to contribute to the preparation of pedagogical teachers and assistants who work in the education of children with autistic spectrum. This work aims to expose the peculiarities of a workshop system and a psychoeducational guide oriented to those educational agents who work with autistic children. The mixed research paradigm was assumed conducting a descriptive study through a sequential design (dexples). The exhibition was made up of 30 teachers who serve autistic schoolchildren belonging to the municipality of Sagua la Grande, through a non -probabilistic and intentional sampling. For the collection of information, a semi -structured interview with the teaching staff, the analysis of official documents, the observation and a survey was used. The data obtained were analyzed quantitatively through the SPSS Statistical processor version 20.0. The results showed that there are preparation needs in the teaching staff, insufficient knowledge on the subject, as well as in the increase in updated information on the subject of autism and alternatives methods for their work with the autistic child. In correspondence with these results, the design of a workshop system aimed at the preparation of pedagogical teachers and auxiliaries who work with children with autistic spectrum is proposed, a psychoeducational guide was also developed as a material support material of this workshop system. Finally, the proposal in which a recognition of the potentialities was obtained and recommendations for the improvement of the same were obtained.

La atención integral a niños con espectro autista constituye una prioridad para el sistema de educativo y de salud de Cuba. Para alcanzar esta meta se hace necesario contribuir a la preparación de los maestros y auxiliares pedagógicos que trabajan en la educación de los niños con espectro autista. El presente trabajo pretende exponer las particularidades de un sistema de talleres y una guía psicoeducativa orientada a aquellos agentes educativos que trabajan con niños autistas. Se asumió el paradigma mixto de investigación realizándose un estudio descriptivo mediante un diseño secuencial (DEXPLOS). La muestra quedó conformada por 30 docentes que atienden a escolares autistas pertenecientes al municipio de Sagua La Grande, a través de un muestreo no probabilístico e intencional. Para la recogida de información se empleó una entrevista semiestructurada al personal docente, el análisis de documentos oficiales, la observación y una encuesta. Los datos obtenidos fueron analizados cuantitativamente mediante el procesador estadístico SPSS versión 20.0. Los resultados mostraron que existen necesidades de preparación en el personal docente, insuficiente conocimiento sobre el tema, así como en el incremento de información actualizada en el tema del autismo y de alternativas métodos para su trabajo con el niño autista. En correspondencia con estos resultados se propone el diseño de un sistema de talleres dirigido a la preparación de maestros y auxiliares pedagógicos que trabajan con niños con espectro autista, además se elaboró una guía psicoeducativa como material de apoyo al desarrollo de este sistema de talleres. Finalmente se sometió a juicio de especialistas la propuesta en la cual se obtuvo un reconocimiento de las potencialidades y se ofrecieron recomendaciones para el perfeccionamiento de la misma.

About The Speaker

Evelyn Fernández Castillo

Ph. D. Evelyn Fernández Castillo

UCLV Flag of Cuba

Vicedecana de Investigación y Postgrado de la Facultad de Ciencias Sociales. Profesora Titular Departamento de Psicología. 

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 20, 2025 8:0 AM
15 minutes
fhgfh
Authors
Ph. D. Evelyn Fernández Castillo
Kenya Estrada Mora
Liset Perdomo Blanco
Keywords
autism
autismo
docentes
guía psicoeducativa
preparación
preparation
psychoeducational guide
talleres
teachers
workshops
Documents