Executive Secretary
IV International Symposium on Physical Activity, Sport and Recreation 2025
DEPORTE 2025
Applied Sports Psychology Panel
In Ecuadorian youth football academies, there is a growing concern regarding the use of abusive contractual clauses in agreements signed by minors—typically represented by their parents or guardians—with sports schools or clubs. These clauses often include mandatory stay commitments, early transfer of economic or sporting rights, and restrictions on the child’s ability to change institutions, even when the environment does not support their holistic development. This practice, increasingly normalized in many training centers, reflects a commercial logic that prioritizes the clubs’ future financial interests over the well-being and rights of the minors. This paper critically analyzes this reality through documented cases across several provinces, comparing current practices with the principles of sports law, national child protection regulations, and international treaties on children’s rights. The findings reveal a lack of specific regulation and effective institutional oversight at this early stage of the sport. The study proposes urgent legal intervention, including clear guidelines on the validity and limits of such contracts, as well as educational programs for parents, coaches, and sports administrators. Ensuring safe, fair, and development-oriented training environments is essential to protect Ecuador’s future athletic talents
En el fútbol formativo infantil ecuatoriano, se ha evidenciado una preocupante tendencia a incorporar cláusulas contractuales abusivas en convenios firmados por menores de edad —generalmente con la representación de sus padres o tutores— con escuelas o clubes deportivos. Estas cláusulas suelen incluir compromisos de permanencia obligatoria, cesión anticipada de derechos económicos o deportivos, y restricciones a la libertad de los niños para cambiar de institución, aun cuando el entorno no favorezca su desarrollo integral. Esta práctica, que se ha naturalizado en muchos centros formativos, responde a una lógica mercantilista que prioriza beneficios futuros para los clubes por encima del bienestar y los derechos de los menores. El presente trabajo analiza críticamente esta realidad a partir de casos registrados en distintas provincias del país, contrastando la práctica actual con los principios del derecho deportivo, la normativa nacional sobre protección infantil y los tratados internacionales sobre derechos del niño. Se evidencia la ausencia de regulación específica y supervisión institucional eficaz en esta etapa temprana del deporte. Se propone como solución una intervención legal urgente, que incluya lineamientos claros sobre la validez y límites de estos contratos, así como procesos de formación dirigidos a padres, entrenadores y dirigentes deportivos. Garantizar entornos formativos seguros, justos y orientados al desarrollo humano es fundamental para proteger a los futuros talentos del deporte ecuatoriano.
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Sammy Daniella Erazo Arias

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