III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"

III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"

CONSIDERATIONS ON THE CRISIS OF MEANING AT UNIVERSITIES UNDER NEOLIBERAL MANAGEMENT

This essay presents critical considerations on the assumption of forms of university management aligned with neoliberal premises. The processes of implementation (in the colonial period), expansion (in the 1920s as colleges and then Universities in the 1930s) and university recovery (in the 2000s) have been impacted by the country's political, social and economic development, deeply marking the meanings and higher education purposes. We will then present an analysis regarding the role of federal universities in Brazilian development over the last 50 years, showing how their social function has never been authentically linked to an idea of ​​national sovereignty. We will also present recent studies that deal with the impact of the implementation of neoliberal rationality in the planning and management of Brazilian public universities. In this sense, the conceptions of a University emerge, no longer oriented towards social transformation in the fight against inequalities, but associated with the concepts of management limited to the commitment of “operationality” and “efficiency”, developing its tasks from a technocentric perspective. We highlight the role of entrepreneurship narratives and a deformation of the meaning of using technological innovation, not as a resource for social development, but as an end in itself, linked to a proposal for productivism to be absorbed by the market for profit purposes. In this sense, we critically reflect on how university management has been the scene of a permanent attempt at hegemonic control by the dominant sectors of the Brazilian elite.

Este ensayo presenta consideraciones críticas sobre la asunción de formas de gestión universitaria alineadas con premisas neoliberales. Los procesos de implantación (en el período colonial), expansión (en los años 20 como colegios y luego Universidades en los años 30) y recuperación universitaria (en los años 2000) han sido impactados por el desarrollo político, social y económico del país, marcando profundamente los significados y fines de educación superior. Luego presentaremos un análisis sobre el papel de las universidades federales en el desarrollo brasileño durante los últimos 50 años, mostrando cómo su función social nunca ha estado auténticamente vinculada a una idea de soberanía nacional. También presentaremos estudios recientes que abordan el impacto de la implementación de la racionalidad neoliberal en la planificación y gestión de la universidad pública brasileña. En este sentido, las concepciones de una Universidad ya no se orientan a la transformación social en la lucha contra las desigualdades, sino que se asocian a conceptos de gestión limitada al compromiso de “operatividad” y “eficiencia”, desarrollando sus tareas desde una perspectiva tecnocéntrica. Destacamos el papel de las narrativas de emprendimiento y una deformación del significado de utilizar la innovación tecnológica, no como un recurso para el desarrollo social, sino como un fin en sí mismo, vinculado a una propuesta de productivismo para ser absorbido por el mercado con fines de lucro. Reflexionamos críticamente, en este sentido, sobre cómo la gestión universitaria ha sido escenario del intento permanente de control hegemónico por parte de los sectores dominantes de la élite brasileña.

About The Speaker

Ana Furlong Antochevis

Ana Furlong Antochevis

Universidade Federal do Rio Grande - FURG Flag of Brazil

Mestre em Educação Ambiental - FURG

Mestre em Estado, Gobierno y Politicas Publicas - FLACSO

Doutoranda em Educação Ambiental - FURG

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
November 16, 2023 2:20 PM
2 minutes
L6 (Salón 1) "Retos de la Educación"
Authors
Ana Furlong Antochevis
Carlos Roberto da Silva Machado
Keywords
universidad; crisis institucional; gestión neoliberal.
university; institutional crisis; neoliberal management.
Documents