III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"
The need of the Department of Military Education of the University of Informatics Sciences to move to higher phases in the virtualization of teaching for the optimal development of the discipline Preparation for Defense and the lack of a methodology for its improvement, evidences the usefulness of research that explores this topic in depth. In the present descriptive work, the main results of a diagnostic study carried out with the objective of determining the current state of use of the virtual environment and its resources are exposed. Research is defined from the mixed approach, with a phased design, combining instruments and tools from the qualitative and quantitative research paradigms, fundamentally the historical-logical, induction-deduction, documentary review, surveys of teachers and students, observation of technical parameters and methodological triangulation. The study made it possible to determine that the limitations in the didactic and technological preparation of teachers to work with digital tools and media directly contribute to the use of virtual platforms only as an instrument to socialize materials and develop evaluations and simple activities, which indicates that transmissive educational models are transferred from the classroom to the virtual environment. Based on these results, the need to develop a methodology for the improvement of the virtual learning platforms of the department in question is based.
La necesidad del Departamento de Enseñanza Militar de la Universidad de las Ciencias Informáticas de transitar a fases superiores en la virtualización de la enseñanza para el óptimo desarrollo de la disciplina Preparación para la Defensa y la carencia de una metodología para su perfeccionamiento, evidencia la utilidad de una investigación que profundice en esta temática. En el presente trabajo de tipo descriptivo se exponen los principales resultados de un estudio diagnóstico realizado con el objetivo de determinar el estado actual del empleo del entorno virtual y sus recursos. Se define la investigación desde el enfoque mixto, con un diseño por etapas, combinando instrumentos y herramientas de los paradigmas cualitativo y cuantitativo de investigación, fundamentalmente el histórico-lógico, inducción-deducción, la revisión documental, encuestas a profesores y estudiantes, observación de parámetros técnicos y la triangulación metodológica. El estudio permitió determinar que las limitaciones en la preparación didáctica y tecnológica de los docentes para el trabajo con herramientas y medios digitales contribuyen directamente a que se empleen las plataformas virtuales solo como instrumento para socializar materiales y desarrollar evaluaciones y actividades simples, lo que indica que se trasladan los modelos educativos transmisivos del aula al entorno virtual. Se fundamenta a partir de estos resultados la necesidad del desarrollo de una metodología para el perfeccionamiento de las plataformas virtuales de aprendizaje del departamento en cuestión.
About The Speaker
Kimany Fernández Santos
Licenciado en Ciencias Sociales. Profesor Instructor en la Universidad de La Habana y la Universidad de las Ciencias Informáticas. Profesor en la Escuela Nacional de Teatro.
Discussion