III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"
• Problems: In a systematic approach to basic secondary school through research projects, it is detected that there are difficulties in the consolidation of mathematical contents and that the potential of recreational activity in Mathematics classes is not taken advantage of. Despite the fact that the use of games is a trend in the Didactics of this subject at an international level. Among the causes are determined: the scarcity of recreational activities in textbooks and didactic games as available teaching aids that can be used as a method in Mathematics consolidation classes.
• Objectives: Socialize a wide range of educational games that contribute to the learning of mathematical contents studied in lower secondary school.
Manage social projects or generators of goods and services that make educational games available to adolescents to contribute to the learning of Mathematics in a playful way.
• Methodology: with a qualitative approach where action research is carried out, theoretical and empirical methods are used in the 4 investigative stages.
• Results and discussion: a guide to educational games that contains 27 games for the three areas of Mathematics and a methodology for their implementation in classes is obtained as a practical contribution.
• Conclusions: the implementation of these games in the school context demonstrates relevance, need, novelty and high levels of demand among students and teachers.
Problemática: En un sistemático acercamiento a la secundaria básica mediante proyectos investigativos, se detecta que existen dificultades en la consolidación de los contenidos matemáticos y que no se aprovechan las potencialidades de la actividad lúdica en las clases de la Matemática. A pesar, que el empleo de juegos es una tendencia en la Didáctica de esta asignatura a nivel internacional. Entre las causas se determinan: la escasez de actividades lúdicas en los libros de textos y de juegos didácticos como medios de enseñanza disponibles, que puedan utilizarse como método en las clases de consolidación de Matemática.
• Objetivos: Socializar una amplia gama de juegos didácticos que contribuyen al aprendizaje de los contenidos matemáticos que se estudian en la secundaria básica.
Gestionar proyectos sociales o generadores de bienes y servicio que permita poner a disposición de los adolescentes los juegos didácticos para contribuir al aprendizaje de la Matemática de forma lúdica.
• Metodología: con un enfoque cualitativo donde se realiza una investigación acción se utilizan métodos teóricos y empíricos en las 4 etapas investigativas.
• Resultados y discusión: se obtiene como aporte práctico una guía de juegos didácticos que contiene 27 juegos para las tres áreas de la Matemática y una metodología para su implementación en clases.
• Conclusiones: la implementación de estos juegos en el contexto escolar demuestra pertinencia, necesidad, novedad y altos niveles de demanda entre alumnos y profesores.
About The Speaker
Silvia de la Caridad Bravo Lanzaque
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