III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"

III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"

EVALUATION OF THE LEARNING FOR THE SOLUTION OF MATHEMATICAL PROBLEMS FOR CYCLES OF LEARNING AND DEGREES.
EVALUATION OF THE LEARNING FOR THE SOLUTION OF MATHEMATICAL PROBLEMS FOR CYCLES OF LEARNING AND DEGREES.

The exposition of the work shows different alternatives to evaluate the learning in the solution of mathematical problems in the traffic for the cycles and degrees of the education primary and half superior. A first essential point that settles down is the evaluation concept like a continuous and systematic process that it favors the low student's systematic increment the professor's measures for its improvement. An essential second point refers to different departure positions assisting to the problem concept according to different authors the scales in the essential thing they don't differ significantly in its content, the work in question assumes in general Campistrous’ position, where the logical phases are also detailed for where it traffics the road of solution of a problem. The third essential point is referred to the basic standards of competitions in the areas of the mathematical one leaving of the general concept of competition being detailed starting from here the thought types that penetrate in each one of the areas. Starting from here the characteristics of each thought type are specified according to the areas that characterize each cycle degree in the different evaluations. Finally, some typical examples are included used in instruments to measure quality of the evaluation in different operative national.

La exposición del trabajo muestra diferentes alternativas para evaluar el aprendizaje en la solucion de problemas matemáticos en el tránsito por los ciclos y grados de la educación primaria y media superior. Un primer punto esencial que se establece es el concepto de evaluación como un proceso continuo y sistemático que favorece el incremento sistemático del estudiante bajo las medidas del profesor para su mejoría. Un segundo punto esencial se refiere a diferentes posiciones de partida atendiendo al concepto de problema según diferentes autores, las escalas en lo esencial no difieren significativamente en su contenido, el trabajo en cuestión asume en general la posición de Luis Campistrus, donde además se detallan las fases lógicas por donde transita la vía de solucion de un problema. El tercer punto esencial está referido a los estándares básicos de competencias en las áreas de la Matemática partiendo del concepto general de competencia detallándose a partir de aquí los tipos de pensamiento que penetran en cada una de las áreas, luego se especifican las características de cada tipo de pensamiento según las áreas que caracterizan cada ciclo grado en las diferentes evaluaciones y finalmente se incluyen algunos ejemplos típicos utilizados en instrumentos para medir calidad de la evaluación en diferentes operativos nacionales

About The Speaker

José Roberto Pedraza Pérez

José Roberto Pedraza Pérez

Universidad Central Marta Abreu de Las Villas Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
November 16, 2023 5:4 PM
2 minutes
L7 (Salón 2) "Retos de la Educación"
Authors
José Roberto Pedraza Pérez
Norly Puig Reyes
Keywords
aprendizaje
evaluación
evaluation
learning
mathematical problems
problemas matemáticos
Documents