III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"

III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"

Exploratory study of the professional pedagogical performance of the specialists in Computer Sciences of the Center for Electronic Government of the UCI

Currently, the growing demands for professionals impose the challenge on universities to anticipate social needs and train more competent professionals. The University of Informatics Sciences is no stranger to this phenomenon, denoting from its mission the commitment to the comprehensive and continuous training of information science professionals who contribute to the digital transformation of Cuban society. To fulfill this mission, it has a network of centers including CEGEL, in charge of developing highly reliable, quality and competitive solutions, oriented towards Electronic Government. The above mentioned, demands a good professional performance to the specialists in Computer Sciences of this center, not only in the technical order, but also in the pedagogical order; considering that they must not only guarantee the development of computer solutions, but also the successful training of clients. In addition, they must exercise the effective tutoring, supervision and evaluation of the students who carry out the professional practice in the center. At present, the professional pedagogical performance of these specialists presents deficiencies that negatively affect the fulfillment of the social mission of the center. In this sense, the purpose of the present work is to carry out an exploratory study of the main references that in the theoretical and empirical order are related to this problem for a better understanding and approach of the problem to be solved. The research is based on the dialectical-materialist conception and various methods were used such as: historical-logical, documentary-analysis, surveys, interviews and observation.

En la actualidad las crecientes demandas de profesionales, imponen el reto a las universidades de anticiparse a las necesidades sociales y formar profesionales más competentes. La Universidad de las Ciencias Informáticas no está ajena de este fenómeno, denotando desde su misión el compromiso con la formación integral y continua de profesionales de las ciencias informáticas que contribuyan a la transformación digital de la sociedad cubana. Para el cumplimiento de esta misión, cuenta con una red de centros entre los que se encuentra CEGEL, encargado del desarrollo de soluciones de alta confiabilidad, calidad y competitividad, orientadas al Gobierno Electrónico. Lo antes mencionado, demanda un buen desempeño profesional a los especialistas en Ciencias Informáticas de este centro, no solo en el orden técnico, sino también en el orden pedagógico; considerando que no solo deben garantizar el desarrollo de soluciones informáticas, sino también, la capacitación exitosa de los clientes. Además, deben ejercer la tutoría, supervisión y evaluación efectiva de los estudiantes que realizan la práctica profesional en el centro. En la actualidad, el desempeño profesional pedagógico de estos especialistas presenta carencias que inciden negativamente en el cumplimiento del encargo social del centro. En tal sentido, el propósito del presente trabajo es realizar un estudio exploratorio de los principales referentes que en el orden teórico y empírico están relacionados con esta problemática para un mejor entendimiento y abordaje del problema a resolver. La investigación se fundamenta en la concepción dialéctico-materialista y se emplearon varios métodos como: histórico-lógico, análisis-documental, encuestas, entrevistas y la observación.

About The Speaker

José Miguel Fabra Gallo

José Miguel Fabra Gallo

Universidad de las Ciencias Informáticas (UCI) Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
November 16, 2023 3:48 PM
2 minutes
L7 (Salón 2) "Retos de la Educación"
Authors
José Miguel Fabra Gallo
Keywords
desempeño profesional pedagógico; especialistas en ciencias informáticas; formación permanente y continuada
pedagogical professional performance; computer science specialists; permanent and continuous training
professional improvement
superación profesional
Documents