III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"
Abstract
In Peru, the repercussions left by distance, virtual or remote education during the state of health emergency, produced by the COVID 19 pandemic, revealed a series of limitations little observed before in how the educational system was developed, master classes were prioritized, dismissing in many schools the use of Information and Communication Technologies and online resources. Due to the educational modality implemented in 2020, there was awareness of the lack of connectivity both in homes and at school, there were digital gaps that prevented adequate access to education during the mandatory confinement measures, evident in performance. student academics; However, when homes became schools, those who had to face academic development were the parents, who assumed critical positions on the problems that prevented their children from receiving an adequate education as a result of the digital divides, it is in this sense that It was decided to obtain an academic look at the scenario of the educational system before and after the pandemic, taking into consideration the changes implemented by the Peruvian Ministry of Education regarding digital divides, if actions were executed and what their impact has been currently. having parents as main observers. With the purpose of determining the relationship between the gap and digital variables and school performance, through the quantitative route, there were 120 parents who gave their perception, reaching the conclusion that there is a high negative relationship between both study topics.
Resumen
En Perú las repercusiones que dejó la educación a distancia, virtual o remota durante el estado de emergencia sanitaria, producida por la pandemia del COVID 19, develó una serie de limitaciones poco observadas antes de cómo se desarrollaba el sistema educativo, se priorizaba las clases maestra, desestimando en muchas escuelas el empleó de las Tecnologías de la Información y la Comunicación y los recursos online. Debido a la modalidad educativa implementada el año 2020, es que se tomó conciencia de la falta de conectividad tanto en hogares como en escuela, existían brechas digitales que, impidieron un adecuada acceso a la educación durante las medidas de confinamiento obligatorio, evidenciándose en el rendimiento académicos de los estudiantes; sin embargo al convertirse los hogares en escuelas quienes tuvieron que afrontar el desenvolvimiento académico fueron los padres de familia, quienes asumieron posturas crítica de los problemas que impedían a sus hijos recibieran una adecuada educación como a cusa de las brechas digitales, es en este sentido que se decidió obtener una mirada académica del escenario del sistema educativo antes y después de la pandemia, tomando en consideración los cambios ejecutados por el Ministerio de Educación Peruano con respecto a las brechas digitales, si se ejecutaron acciones y cuál ha sido impacto en la actualidad, teniendo como principales observadores a los padres de familia. Teniendo como propósito determinar la relación entre las variables brechas y digitales y desempeño escolar, mediante la ruta cuantitativa, se contó con 120padrs quienes dieron su percepción, llegándose a la conclusión que existe una relación negativa alta entre ambos temas de estudio.
About The Speaker
Dra. Nelida Esperanza Bustamante Malaver
Discussion