III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"
Abstract
Despite the transformations produced in the educational models of the 21st century and their implementation to respond to current and future social demands, actions have been developed from neuroeducation based on certain schoolchildren's special educational needs and in particular with what they present. condition of Autism Spectrum Disorder, but research has shown that there are erroneous beliefs about the functioning of the brain of these people in the learning process, called neuromyths. The objective of this work is framed in a study about the potential and specific support needs that children, adolescents and young people with a diagnosis of Autism Spectrum Disorder (ASD) need based on their living conditions and education. The analysis of documents and sources consulted shows a relative decontextualization, which limits the structuring of a more comprehensive and transdisciplinary education, in accordance with the individual and group needs of these subjects in school. In the work presented, it is proposed to characterize the autism spectrum disorder from studies linked to Neuroeducation. Assess the importance of the current development of neuroeducation, the specific needs for educational support in schoolchildren with Autism Spectrum Disorder (ASD) and its impact on Special Education, which allows us to propose specific good practices for the development of innovative, complex and relevant as well as educational resources and supports for the achievement of their adult life and to an independent extent.
Resumen
A pesar de las transformaciones producidas en los modelos educativos del siglo XXI y su implementación para dar respuesta a las demandas sociales actuales y futuras, se han desarrollado acciones desde la neuroeducación en función de determinados escolares necesidades educativas especiales y en particular con lo que presentan la condición de Trastorno del Espectro del Autismo, pero se han demostrado en investigaciones que existen creencias erróneas del funcionamiento del cerebro de estas personas en el proceso de aprendizaje, llamado neuromitos. El objetivo de este trabajo se enmarca en un estudio acerca de las potencialidades y necesidades específicas de apoyo que necesitan los niños, adolescentes y jóvenes con diagnóstico de Trastorno del Espectro del Autismo (TEA) a partir de su condición de vida y educación. En los análisis de documentos y fuentes consultadas se denota una relativa descontextualización, lo que limita la estructuración de una educación más integral y transdisciplinar, acorde con las necesidades individuales y grupales de estos sujetos en la escuela. En el trabajo que se presenta se propone caracterizar el trastorno del espectro del autismo desde los estudios vinculados a la Neuroeducación. Valorar la importancia del desarrollo actual de las neuroeducación, las necesidades específicas de apoyo educativo en escolares con Trastorno del Espectro del Autismo (TEA) y su impacto en la Educación Especial lo cual permita proponer buenas prácticas específicas para el desarrollo de contenidos innovadores, complejos y relevantes así como los recursos y apoyos educativos para el logro de su vida adulta y en su medida independiente.
About The Speaker
Dr. Karel Llopiz Guerra
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