III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"
The work of educational institutions with families shows shortcomings and limitations that cause disagreements between both parties. Today there is a demand for greater preparation of educators to coordinate their influences with parents and achieve co-responsibility.
The Cuban Constitution and the Family Code support this work, which makes possible the realization of the rights of parents and children and adolescents with disabilities, who are subjects of rights in their home, the community and their institutions.
The Faculty of Early Childhood Education of the UCLV and the Central Institute of Pedagogical Sciences (ICCP) have founded and promote the development and consolidation of skills typical of professional pedagogical activity. The presentation analyzes the common support and the various modalities of this preparation, contained in undergraduate university education, based on the curricular framework and the base, own, optional and elective curricula. Work and research practice also provides experiences of caring for families by the student.
ICCP results are communicated in preparing parents and educators to identify subjective resistance to the full inclusion of children with disabilities and overcome them. Likewise, the implementation of the Third Improvement promotes the participation of parents and family members in the construction of the school curriculum that ensures the inclusion of these children and their families, with the contributions of the academy.
La labor de las instituciones educacionales con las familias evidencia carencia y limitaciones que provocan desencuentros entre ambas partes. Hoy se reclama una mayor preparación de los educadores para coordinar sus influencias con los padres y alcanzar la corresponsabilidad.
La Constitución cubana y el Código de las Familias sustentan esta labor, que hace posible la realización de los derechos de los padres y los niños y adolescentes en situación de discapacidad, que son sujetos de derechos en su hogar, la comunidad y sus instituciones.
La Facultad de Educación Infantil de la UCLV y el Instituto Central de Ciencias Pedagógicas (ICCP) han fundamentado y promueven el desarrollo y consolidación de habilidades propias de la actividad pedagógico profesional. Se analiza en la ponencia el sustento común y las diversas modalidades de esta preparación, contenida en la formación universitaria de pregrado, a partir de la malla curricular y los currículos base, propio, optativo y electivo. También la práctica laboral e investigativa aporta experiencias de la atención a las familias por parte del estudiante.
Se comunican resultados del ICCP en la preparación a padres y educadores para identificar las resistencias subjetivas a la inclusión plena de los niños con discapacidad y superarlas. Asimismo, la implementación del Tercer Perfeccionamiento promueve la participación de padres y familiares en la construcción del currículo escolar que asegura la inclusión de estos niños y sus familias, con los aportes de la academia.
About The Speaker
Beatriz Rodríguez Rodríguez
Discussion