III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"
Abstract
The Center for Education Studies of the Central University "Marta Abreu" of Las Villa, has defined within its mission and functions, research in the field of training processes of academic master's and doctoral programs in Education Sciences. In this sense, postgraduate education and in particular the Educational Research Methodology discipline does not have sufficient methodological tools that allow teachers, researchers and managers to raise the quality of the teaching-learning process. The objective of the work was aimed at determining a system of strategic indicators to measure the quality of the teaching-learning process of the Educational Research Methodology in postgraduate courses. Theoretical and empirical methods were used, such as: analysis and synthesis, induction and deduction, structural systemic, survey and prospective structural analysis, which led to the development of a system of indicators to measure the quality of the process of teaching-learning of the Educational Research Methodology, which constitutes one of the results of the greatest impact of the research project related to the Didactics of the Educational Research Methodology course for the different organizational forms of postgraduate education and represents a contribution Significant for the development of the university line of research "Improvement of Education" directed by the study center.
Resumen
El Centro de Estudios de Educación de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villa, tiene definido dentro de su misión y funciones, la investigación en el ámbito de los procesos formativos de los programas académicos de maestría y doctorado en Ciencias de la Educación. En este sentido, la educación de postgrado y en particular la disciplina Metodología de la Investigación Educativa no cuenta con las herramientas metodológicas suficientes que le permitan a docentes, investigadores y directivos elevar la calidad del proceso de enseñanza aprendizaje. El objetivo del trabajo estuvo dirigido a la determinación de un sistema de indicadores estratégicos para medir la calidad del proceso de enseñanza aprendizaje de la Metodología de la Investigación Educativa en cursos de postgrado. Se utilizaron métodos teóricos y empíricos, tales como: el análisis y la síntesis, la inducción y la deducción, el sistémico estructural, la encuesta y el análisis estructural prospectivo, que propiciaron la elaboración de un sistema de indicadores para medir la calidad del proceso de enseñanza aprendizaje de la Metodología de la Investigación Educativa, lo cual, constituye uno de los resultados de mayor impacto del proyecto de investigación relacionado con la Didáctica del curso Metodología de la Investigación Educativa para las distintas formas organizativas de la educación de postgrado y representa un aporte significativo para el desarrollo de la línea universitaria de investigación “Perfeccionamiento de la Educación” que dirige el centro de estudios.
About The Speaker
Dr. Irving Batte Monter
Profesor del Centro de Estudios de Educación "Gaspar Jorge García Galló" de la Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas
Discussion