III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"

III International Scientific Conference "Challenges of Education 2023"

Title The portfolio as an evaluative resource in the training of the Natural and Traditional Medicine resident
Title The portfolio as an evaluative resource in the training of the Natural and Traditional Medicine resident

Problem: At present, virtual learning environments constitute the main electronic support for training and development in higher education, but it is necessary to highlight the need for evaluation to adapt to the digital environment consistently with the pedagogical approaches of the century. XXI. The portfolio is a method of teaching, learning and evaluation, which consists of the contribution of productions by the student through which the acquisition of skills and abilities of a subject or discipline can be determined. Objective: Describe the experience of the introduction of the portfolio as a new evaluative resource in module 1 of the specialty program. Methodology: an investigation was carried out with a qualitative approach that consisted of the indication, preparation and evaluation of the portfolio in module 1 of the specialty program. Empirical methods were used for its development. Results and discussion: the portfolios made by the residents were reviewed, each containing three folders, digital tools and bibliographic managers (Zotero) were applied. The portfolios were evaluated qualitatively and quantitatively, the objectives and skills described in the program were met. Conclusions: The portfolio is a useful tool that facilitates the construction of significant learning because it allows the incorporation of essential strategies and resources in the teaching and research functions of residents. Its application in module 1 of the specialty program had good results.

Problemática: En la actualidad, los entornos virtuales de aprendizaje constituyen el principal soporte electrónico para la formación y el desarrollo en la educación superior pero es preciso poner de manifiesto la necesidad de que la evaluación se adapte al entorno digital coherentemente con los enfoques pedagógicos del siglo XXI. El portafolio es un método  de enseñanza, aprendizaje y evaluación, que consiste en la aportación de producciones por parte del estudiante a través de las cuáles se pueden determinar la adquisición de competencias y habilidades de una materia o disciplina. Objetivo: Describir la experiencia de la introducción del portafolio como recurso evaluativo novedoso en el módulo 1 del programa de la especialidad. Metodología: se realizó una investigación con enfoque cualitativo que consistió en la indicación, confección y evaluación del portafolio en el módulo 1 del programa de la especialidad. Se utilizaron los métodos empíricos para su desarrollo. Resultados y discusión: se revisaron los portafolios confeccionados por los residentes, conteniendo cada uno, tres carpetas, se aplicaron las herramientas digitales y los gestores bibliográficos (Zotero). Los portafolios fueron evaluados cualitativa y cuantitativamente, se cumplieron los objetivos y habilidades descritos en el programa. Conclusiones: El portafolio es una herramienta útil, que facilita la construcción de aprendizajes significativos porque permite la incorporación de estrategias y recursos imprescindibles en las funciones docentes e investigativas de los residentes. Su aplicación en el módulo 1 del programa de la especialidad tuvo buenos resultados.

About The Speaker

Marta Rosa Ferriol Rodríguez

Dra. Marta Rosa Ferriol Rodríguez

Hospital Clínico Quirúrgico Universitario "Arnaldo Milián Castro" Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
November 16, 2023 2:8 PM
2 minutes
L6 (Salón 1) "Retos de la Educación"
Authors
Dra. Marta Rosa Ferriol Rodríguez
Dr. Yanet Padilla Cuellar
Laura Acosta Carballeira
Keywords
evaluative resource
module 1
módulo 1
portafolio
portfolio
programa de la especialidad
recurso evaluativo
specialty program
Documents