Executive Secretary

III International Symposium on “Generation and Transfer of Knowledge for Digital Transformation "SITIC 2025"

III International Symposium on “Generation and Transfer of Knowledge for Digital Transformation

SITIC 2025

Active methodologies in Moodle: opportunities in the Distance learning program in Information Sciences.
Set Favorite

Abstract

Problem: Distance learning in Information Sciences requires innovative strategies to overcome limitations in interaction and professional practice.  

Objective: analyze opportunities offered by active methodologies implemented in Moodle the improvement training processes in the Distance race in Information Sciences

Methodology: qualitative study through in-depth interviews with students and teachers, and document analysis.  

Results and discussion: they were analyzed as opportunities: greater learning flexibility, development of collaborative-cooperative skills, personalized learning pace, access to multimedia resources, and continuous feedback. To optimize these benefits, the use of active methodologies is suggested, such as: project-based learning to develop professional competencies, gamification to increase motivation, flipped classrooms for more autonomous learning, and real case analysis to link theory and practice.  

Conclusions: Moodle emerges as an environment with broad possibilities for implementing active methodologies, requiring teacher training and intentional instructional design.  

Resumen

Problemática: la educación a Distancia en Ciencias de la Información requiere estrategias innovadoras para superar limitaciones de interacción y práctica profesionalizante.  

Objetivo: analizar las oportunidades de las metodologías activas implementadas en Moodle para la mejora del proceso formativo en la carrera a Distancia en Ciencias de la Información.  

Metodología: estudio cualitativo mediante entrevistas profundidad a estudiantes y profesores, y análisis documental.  

Resultados y discusión: se analizaron como oportunidades: mayor flexibilidad en el aprendizaje, desarrollo de habilidades colaborativas-cooperativas, personalización del ritmo de aprendizaje, acceso a recursos multimedia, y realimentación continua. Para optimizar estos beneficios, se sugiere el empleo de metodologías activas como: aprendizaje basado en proyectos para desarrollar competencias profesionales, gamificación para aumentar la motivación, aulas invertidas para un aprendizaje más autónomo, y análisis de casos reales para vincular teoría y práctica.  

Conclusiones: Moodle se configura como un entorno con amplias posibilidades para implementar metodologías activas, requiriendo formación docente y diseño instruccional intencional.  

About The Speaker

Iliana Artiles Olivera

Dr. Iliana Artiles Olivera

UCLV Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Presentation
Spanish / Español
October 20, 2025 4:12 PM
3 minutes
Hotel Grand Memories Cayo Santa María
Authors
Dr. Iliana Artiles Olivera
Yusilka Martínez Veitía
Gretel Álvarez Ledesma
Ihoslandin Meneses Bonet
Carlos Alexander Mendoza Jacomino
Keywords
estrategias de aprendizaje innovadoras; plataforma educativa; modalidad de enseñanza a distancia; innovación educativa.
innovative learning strategies; educational platform; distance learning modality; educational innovation.
Documents