Executive Secretary
III International Symposium on “Generation and Transfer of Knowledge for Digital Transformation
SITIC 2025
Abstract
Problem: Distance learning in Information Sciences requires innovative strategies to overcome limitations in interaction and professional practice.
Objective: analyze opportunities offered by active methodologies implemented in Moodle the improvement training processes in the Distance race in Information Sciences
Methodology: qualitative study through in-depth interviews with students and teachers, and document analysis.
Results and discussion: they were analyzed as opportunities: greater learning flexibility, development of collaborative-cooperative skills, personalized learning pace, access to multimedia resources, and continuous feedback. To optimize these benefits, the use of active methodologies is suggested, such as: project-based learning to develop professional competencies, gamification to increase motivation, flipped classrooms for more autonomous learning, and real case analysis to link theory and practice.
Conclusions: Moodle emerges as an environment with broad possibilities for implementing active methodologies, requiring teacher training and intentional instructional design.
Resumen
Problemática: la educación a Distancia en Ciencias de la Información requiere estrategias innovadoras para superar limitaciones de interacción y práctica profesionalizante.
Objetivo: analizar las oportunidades de las metodologías activas implementadas en Moodle para la mejora del proceso formativo en la carrera a Distancia en Ciencias de la Información.
Metodología: estudio cualitativo mediante entrevistas profundidad a estudiantes y profesores, y análisis documental.
Resultados y discusión: se analizaron como oportunidades: mayor flexibilidad en el aprendizaje, desarrollo de habilidades colaborativas-cooperativas, personalización del ritmo de aprendizaje, acceso a recursos multimedia, y realimentación continua. Para optimizar estos beneficios, se sugiere el empleo de metodologías activas como: aprendizaje basado en proyectos para desarrollar competencias profesionales, gamificación para aumentar la motivación, aulas invertidas para un aprendizaje más autónomo, y análisis de casos reales para vincular teoría y práctica.
Conclusiones: Moodle se configura como un entorno con amplias posibilidades para implementar metodologías activas, requiriendo formación docente y diseño instruccional intencional.
About The Speaker
Dr. Iliana Artiles Olivera

Discussion