Executive Secretary
III International Symposium on “Generation and Transfer of Knowledge for Digital Transformation
SITIC 2025
Abstract
The work presents the process of creating a virtual classroom based on the ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) instructional design, aimed at strengthening the competencies of university leaders in management, leadership and educational innovation. Each of the aspects of the chosen instructional design are developed, achieving the conception of the virtual classroom, which was conceived in the Moodle platform, taking into account the national strategy of preparation and improvement of the state and the government and its reserves and the demands posed by the leaders of the Central University “Marta Abreu” of Las Villas, as well as their capacities and skills for the use of a virtual classroom. In the conception of the virtual classroom, innovative digital tools provided by the Moodle platform are taken into account, among which the H5P interactive resources stand out, among others. The results obtained lead to the conclusion that the ADDIE model guarantees a systematic and adaptable implementation in university contexts and that the virtual classroom democratizes access to continuous training for leaders, breaking geographical and time barriers.
Resumen
En el trabajo se presenta el proceso de creación de un aula virtual basado en el diseño instruccional ADDIE (Análisis, Diseño, Desarrollo, Implementación, Evaluación), destinado a fortalecer las competencias de dirigentes universitarios en gestión, liderazgo e innovación educativa. Se desarrollan cada uno de los aspectos que concibe el diseño instruccional escogido, lográndose la concepción del aula virtual, la cual fue desarrollada en la plataforma Moodle, teniendo en cuenta la estrategia nacional de preparación y superación del estado y el gobierno y sus reservas, las demandas planteadas por los propios dirigentes de la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, así como sus capacidades y habilidades para el uso de un aula virtual. En la concepción del aula virtual se tienen en cuenta herramientas digitales novedosas brindadas por la plataforma Moodle, entre las que se destacan los recursos interactivos H5P entre otros. Con los resultados obtenidos se llega a la conclusión de que el modelo ADDIE garantiza una implementación sistemática y adaptable a contextos universitarios y el aula virtual democratiza el acceso a la formación continua de dirigentes, rompiendo barreras geográficas y temporales.
About The Speaker
Dr. Maria Eugenia O'farrill Pie

Trabaja como profesora de la asignatura Instrumentación y control de procesos químicos , que se imparte en la carrera de ingeniería química en la Universidad Central "Marta Abreu" de Las Villas
Discussion