Executive Secretary

III International Symposium on “Generation and Transfer of Knowledge for Digital Transformation "SITIC 2025"

III International Symposium on “Generation and Transfer of Knowledge for Digital Transformation

SITIC 2025

Evidence of Media and Information Literacy in Latin America
Set Favorite

Abstract

 The introduction of Information and Communication Technologies (ICTs) into everyday life has presented countless challenges, transforming users' perceptions of the handling and use of information and digital content. In this context, Media and Information Literacy (MIL) emerges as a key element in transforming users' perceptions and behaviors in response to the vast amounts of information and content. Despite the existence of a worldwide systematization of the various types of MIL practices promoted by UNESCO, a worrying lack of implementation and adaptation of these practices in the Latin American context is observed. In this sense, this research aims to systematize Media and Information Literacy practices in the Latin American context. This is a descriptive study with a quantitative approach, based on research methods and techniques that facilitate the characterization and identification of MIL practices in the Latin American context. Countries such as Mexico, Argentina, Colombia, and Peru are identified as leaders in the implementation of differentiated strategies for each sector of society. It is concluded that the Cuban context should focus on protecting older adults against online fraud, empowering people with disabilities to fully participate in society, and developing fact-checking and critical analysis skills in students to combat misinformation.

Resumen

La introducción de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones (TIC) en el acontecer cotidiano han marcado innumerables desafíos, transformando las percepciones de los usuarios en cuanto al manejo y uso de la información y los contenidos digitales. En este contexto se erige la Alfabetización Mediática Informacional (AMI), como elemento clave para la transformación de los modos de ver y actuar de los usuarios ante los grandes cúmulos de información y contenidos. A pesar de la existencia de una sistematización a nivel mundial promovida por la UNESCO sobre los diversos tipos de prácticas en función de AMI, se observa una preocupante carencia de implementación y adaptación de estas en el contexto latinoamericano. En ese sentido la investigación pretende sistematizar las prácticas de Alfabetización Mediática e Informacional en el contexto latinoamericano. Es una investigación descriptiva con enfoque cuantitativo, fundamentada en métodos y técnicas de investigación que facilitan la caracterización e identificación de las prácticas de AMI en el contexto latinoamericano. Se identifican países como México, Argentina, Colombia y Perú como punteras en la implementación de estrategias diferenciadas para cada sector de la sociedad. Se concluye que el contexto cubano, debe orientarse hacia la protección de los adultos mayores contra fraudes en línea, el empoderamiento de las personas con discapacidad para una participación social plena, y el desarrollo de habilidades de verificación de hechos y análisis crítico en los estudiantes para combatir la desinformación.

About The Speaker

Gretel Alvarez Ledesma

Gretel Alvarez Ledesma

UCLV Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Presentation
Spanish / Español
October 21, 2025 4:0 PM
10 minutes
Hotel Grand Memories Cayo Santa María
Authors
Gretel Alvarez Ledesma
Adrián Joménez González
Grizly Meneses Placeres
Keywords
access
alfabetización mediática informacional; américa latina; acceso; evaluación y creación.
evaluation and creation.
latin america
media and information literacy
Documents