Executive Secretary
III International Symposium on “Generation and Transfer of Knowledge for Digital Transformation
SITIC 2025
Abstract
Summary: RDF-Based System for Language Teaching Management
A system based on RDF (Resource Description Framework) can optimize language teaching management by semantically organizing, linking, and sharing educational data. This approach allows for:
Content Structuring:
Teaching resources (lessons, exercises, vocabulary) are modeled as RDF graphs, facilitating their classification by level, topic, or language proficiency (reading, writing, listening).
Interoperability:
By using standards such as Dublin Core or LRMI (Learning Resource Metadata Initiative), the system integrates materials from different platforms, avoiding duplication.
Learning Personalization:
Using SPARQL queries, study routines are adapted based on student progress, linking performance data with recommended resources.
Collaboration Between Institutions:
Ontologies (e.g., SKOS for taxonomies) standardize educational terms, allowing curricula or methods to be shared between teachers and schools.
Resumen
Un sistema basado en RDF (Resource Description Framework) puede optimizar la gestión de la enseñanza de idiomas al organizar, enlazar y compartir datos educativos de manera semántica. Este enfoque permite:
Estructuración de Contenidos:
Los recursos pedagógicos (lecciones, ejercicios, vocabulario) se modelan como grafos RDF, facilitando su clasificación por nivel, tema o competencia lingüística (lectura, escritura, escucha).
Interoperabilidad:
Al usar estándares como Dublin Core o LRMI (Learning Resource Metadata Initiative), el sistema integra materiales de distintas plataformas, evitando duplicaciones.
Personalización del Aprendizaje:
Mediante consultas SPARQL, se adaptan rutinas de estudio según el progreso del alumno, vinculando datos de desempeño con recursos recomendados.
Colaboración entre Instituciones:
Las ontologías (ej: SKOS para taxonomías) estandarizan términos educativos, permitiendo compartir currículos o métodos entre profesores y centros
About The Speaker
Dr. Amed Abel Leiva Mederos

Profesor del departamento de CI
Discussion