Executive Secretary
III International Symposium on “Generation and Transfer of Knowledge for Digital Transformation
SITIC 2025
Abstract
Advances in information and communication technologies (ICT) have driven significant digital transformation in education, creating new opportunities and challenges, particularly in settings with limited infrastructure, such as Cuba. Recognizing the potential of ICT to enhance educational quality, the Central University "Marta Abreu" of Las Villas (UCLV) has made its integration into academic processes a strategic priority. However, one persistent challenge is the efficient management of key performance indicators to support the evaluation and improvement of teaching processes. This study aims to identify, organize and analyze these indicators, with a specific focus on modelling the process of generating the semester schedule using BPMN (Business Process Model and Notation). An applied methodology with a mixed-methods approach was implemented to conduct this research, combining document analysis, interviews with key stakeholders, and the design of a functional digital platform. The main results include a set of relevant indicators, which were categorized under metrics such as enrolment, academic efficiency, performance quality and student attrition. These indicators were broken down by academic year, discipline, department, degree program and faculty, offering a hierarchical and contextualized view of institutional performance. Furthermore, the participants involved at each level of the process were clearly defined and a business process model was developed to structurally represent the dynamics of the academic system, laying the foundation for future automation and continuous improvement strategies.
Resumen
El avance de las tecnologías de la información y la comunicación (TIC) ha impulsado una transformación digital significativa en el ámbito educativo, abriendo nuevas oportunidades pero también presentando desafíos, especialmente en entornos con limitaciones de infraestructura, como ocurre en Cuba. En respuesta a este escenario, la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas (UCLV) ha priorizado la integración de las TIC en sus procesos académicos, reconociendo su potencial para mejorar la calidad educativa. No obstante, uno de los retos persistentes radica en la gestión eficiente de indicadores clave que permitan evaluar y optimizar el proceso docente. Este estudio se propone identificar, organizar y analizar dichos indicadores, centrando su enfoque en el modelado del proceso de generación de la agenda semestral a través del lenguaje BPMN (Business Process Model and Notation). Para llevar a cabo esta investigación, se aplicó una metodología de corte mixto, combinando el análisis documental, entrevistas a actores estratégicos y el desarrollo de una plataforma digital funcional. Como principales resultados, se logró identificar un conjunto de indicadores clave, clasificados en categorías como matrícula, eficiencia académica, calidad del rendimiento y causas de bajas estudiantiles. Estos indicadores se desglosan a nivel de año académico, disciplina, departamento, carrera y facultad, permitiendo una visión jerárquica y contextualizada del desempeño institucional. Además, se definieron claramente los actores involucrados en cada nivel del proceso y se construyó un modelo de negocio que visualiza de forma estructurada la dinámica del sistema académico, sentando las bases para futuras estrategias de automatización y mejora continua.
About The Speaker
Yaimara Granados Hondares

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