Executive Secretary
III International Symposium on “Generation and Transfer of Knowledge for Digital Transformation
SITIC 2025
Abstract
The Consultation and Reference Service (SCR) of the UCLV Academic Library could undergo a radical transformation through the integration of generative artificial intelligence (AI) and knowledge graphs, complementary technologies that would revolutionize the management of academic information. Generative AI, powered by advanced language models like GPT-4 or Gemini, would enable the implementation of virtual assistants capable of answering complex queries in real-time (from citation guides to bibliographic search strategies), generating automatic summaries of scientific articles, and even translating content to break language barriers, all while learning from previous interactions to personalize their responses. At the same time, knowledge graphs—structures that relate entities such as authors, publications, concepts, and institutions—would enrich the service by mapping hidden connections between resources: for example, visualizing collaboration networks among researchers at UCLV, suggesting sources based on semantic thematic relationships (beyond keywords), or integrating scattered databases (Scopus, local repositories) into a unified system. Together, these technologies would not only streamline processes —reducing search times and improving result accuracy— but also encourage serendipitous knowledge discovery, such as identifying emerging research lines or key authors in a field. For its implementation, a scalable prototype would need to be developed (such as a chatbot with access to the catalog and graphs constructed using tools like Neo4j), along with training for library staff to oversee and enrich automated systems. The result would be a more accessible (with multilingual support), efficient (capable of handling simultaneous queries), and proactive SCR. (anticipating needs through smart recommendations), consolidating the library as a hub of academic innovation adapted to the digital age.
Resumen
El Servicio de Consulta y Referencia (SCR) de la Biblioteca Académica de la UCLV puede transformarse radicalmente mediante la integración de inteligencia artificial generativa (IA) y grafos de conocimiento, tecnologías complementarias que revolucionarían la gestión de información académica. La IA generativa, impulsada por modelos de lenguaje avanzados como GPT-4 o Gemini, permitiría implementar asistentes virtuales capaces de responder consultas complejas en tiempo real (desde guías de citación hasta estrategias de búsqueda bibliográfica), generar resúmenes automáticos de artículos científicos e incluso traducir contenidos para romper barreras lingüísticas, todo ello mientras aprende de las interacciones previas para personalizar sus respuestas. Paralelamente, los grafos de conocimiento —estructuras que relacionan entidades como autores, publicaciones, conceptos e instituciones— enriquecerían el servicio al mapear conexiones ocultas entre recursos: por ejemplo, visualizar redes de colaboración entre investigadores de la UCLV, sugerir fuentes basadas en relaciones temáticas semánticas (más allá de palabras clave) o integrar bases de datos dispersas (Scopus, repositorios locales) en un sistema unificado. Juntas, estas tecnologías no solo agilizarían procesos —reduciendo tiempos de búsqueda y mejorando la precisión de los resultados—, sino que también fomentarían el descubrimiento serendípico de conocimiento, como identificar líneas de investigación emergentes o autores clave en un campo. Para su implementación, se requeriría desarrollar un prototipo escalable (como un chatbot con acceso al catálogo y a grafos construidos con herramientas como Neo4j), junto a capacitación del personal bibliotecario para supervisar y enriquecer los sistemas automatizados. El resultado sería un SCR más accesible (con soporte multilingüe), eficiente (capaz de manejar consultas simultáneas) y proactivo (anticipando necesidades mediante recomendaciones inteligentes), consolidando a la biblioteca como un núcleo de innovación académica adaptado a la era digital.
About The Speaker
Ing. Lázaro Irvin Sosa Hernández

Discussion