International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

2030 Visión of the International Dental Federation challenge for Cuban Stomatology and Higher Education
2030 Visión of the International Dental Federation challenge for Cuban Stomatology and Higher Education

Introduction: The 2030 Visión of the International Dental Federation (IDF ) its fundamental objective is. "Provide optimal oral health for all",which is a fact in Cuban, with the covid -19 they open new challenges for cuban stomatology.

Objective :Analyze the three pillars of the 2030 Visión IDF ,visión and issue consederation of its behavior and application in higher educación.

Development.: The 1-Universal oral health coverage pillar ,with quality for all, is a fact in Cuban, that right but programs adapted to scenarios such as that of the covid -19 and worse need to be redesigned,yo maintain health promotion and prevention amongs others.Pillara 2-Integrate oral health and general health forcused on the people within it understanding of the alarm signals of other diseases where undergraduate and graduate students lack little preparation in this regard and changes are needed to moderate the profession.Pllars 3- Health professionals which is a reality,in their training and integrated participation with all health personel demostrating ther resilience.

Conclusions: The teaching of Cuban Stomatology has the human resources and the resistance to assume the challanges in poder in post covid- 19 teaching, but it is not exempt from new projections to meet the challenges that the 2030 Vision of the International Dental Federation.

Introducción: La Visión 2030 de la Federación Dental Internacional(FDI ) ,su objetivo fundamental es "Proporcionar una salud bucodental óptima para todos ",lo que constituye un hecho en Cuba,con la pandemia de la covid- 19 ,se nos abren nuevos retos a la Estomatologia Cubana.

Objetivo: Analizar los tres pilares de la Visión 2030 de la FDI y emitir consideraciones de su comportamiento y aplicaciones en la Educación Superior.

Desarrollo: El Pilar 1- cobertura universal de salud bucodental con calidad para todos, es un hecho en Cuba ,ese derecho, pero se necesitan rediseñar programas adaptados a escenarios como el de la covid -19y otros peores ,pata mantener la promoción y prevención de salud entre otros.Pilar 2-Integrar la salud bucodental y la salud general centrada en las personas ,dentro de ello la comprensión de las señales de alarma de otras enfermedades donde los estudiantes de pre y pos grado carecen de poca preparación al respecto y se necesitan cambios para moderar la profesión.Pilar 3-Los profesionales de la salud bucodental colaboran con otros trabajadores de la salud, lo que es una realidad en su formación y participación integrada con todo el personal sanitario ,demostrarando su capacidad de resiliencia.

Conclusiones: La enseñanza de la Estomatologia Cubana tiene los recursos humanos y la resiliencia para asumir los retos impuestos en la docencia pos covid- 19,pero no está exenta de nuevas proyecciones para alcanzar los retos a que nos convoca la Visión 2030 de la Federación Dental Internacional.

About The Speaker

Ismaray Contreras

Dr. Ismaray Contreras

Policlinico Martha Abreu Flag of Cuba
Practical Info
Spanish / Español
November 23, 2021 3:36 PM
2 minutes
L6
Authors
Dr. Ismaray Contreras
Lizandra Caraballo Sosa
Keywords
federación dental internacional ; salud bucodental ; visión 2030.
international dental federation ; oral health; 2030 vision