International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

An inter-institutional experience of applying the Research-Action-Participation strategy in virtual teaching

This work presents advances of the research project "Design and application of learning strategies in teaching from the Educational Orientation to the teacher", inspired and realized in the theoretical aspects of the doctoral thesis "The Educational Orientation to the teacher for the elaboration and development of learning strategies in the university context" of the first author.

Objective: To design and apply, from educational orientation, learning strategies in teaching methodologically based on Participatory Action Research.

Results and discussion:

The COVID-19 pandemic promoted an interinstitutional project with teachers in different degree programmes at UCU, while the transformation from face-to-face to virtual classes in a reduced period required knowing the digital strengths and weaknesses of the students to stablish lines of action through an initial diagnosis. The analysis of the scores obtained allowed us to detect deficit scales; in particular, "Use of technology” and “Healthy status”; from which strategies were designed and implemented for the optimization of the use of Information and Communication Technologies in the teaching and learning process; collaborative revision as a strategy to stimulate reading comprehension; the use of digital media for the resolution of practical assignments in the laboratory by means of synchronic virtual classes and the use of streaming for practicing “oral litigation”.

Conclusion

Currently, strategies for a healthy status necessary to learn are being designed, and the design of new ones that favor the development of the teaching and learning process continues.


Este trabajo presenta avances del proyecto de investigación “Diseño y aplicación de estrategias de aprendizaje en la enseñanza desde la Orientación Educativa al docente”, inspirado y concretado en los aspectos teóricos de la tesis doctoral “La Orientación Educativa al docente para la elaboración y desarrollo de estrategias de aprendizaje en el contexto universitario” de la primera autora.

Objetivo: Diseñar y aplicar desde la orientación educativa, estrategias de aprendizaje en la enseñanza sustentada metodológicamente en la Investigación Acción- Participativa.

Resultados y discusión:

La pandemia de COVID19, impulsó un proyecto interinstitucional con docentes de la UCU de diferentes carreras, en tanto la transformación de la presencialidad a clases virtuales en un plazo reducido exigió conocer fortalezas y debilidades digitales de los estudiantes para delimitar líneas de acción a través de un diagnóstico inicial. El análisis de las puntuaciones otorgadas permitió detectar las escalas deficitarias especialmente “Uso eficaz de la tecnología” y “El estado saludable”, a partir de lo cual se diseñaron e implementaron entre otras estrategias para la optimización del uso de las TIC en el proceso de enseñanza- aprendizaje; el repaso colaborativo como estrategia para estimular la lectura comprensiva; el uso de medios digitales para la resolución de trabajos prácticos de laboratorio en clases virtuales sincrónicas y el uso de estreaming para el ensayo de la “litigación oral”.

Conclusión

Actualmente se están diseñando estrategias para un estado saludable necesarios para aprender, y se continúa con el diseño de nuevas estrategias que favorezcan el desarrollo del proceso de enseñanza- aprendizaje.


About The Speaker

Blanca Aurelia Franzante

MsC. Blanca Aurelia Franzante

Universidad de Concepción del Uruguay Flag of Argentina


Practical Info
Spanish / Español
November 22, 2021 11:15 AM
5 minutes
L6
Authors
MsC. Blanca Aurelia Franzante
Adriana Noemí Poco
Yamila Itatí Barrientos
Gabriel Alberto Carbone
Mariano Sebastián Martínez
Dr. José Manuel Perdomo Vázquez
Keywords
educación superior
estrategias de aprendizaje
higher education
hybrid modality
learning strategies
modalidad híbrida