International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021
Problem: Internationalization has aroused interest in Cuban researchers in recent years. There have been several contributions from practice and theory for the development of this process in Higher Education. However, a larger scientific and innovative activity is still needed to allow further development. Objective: This article presents the results achieved regarding the internationalization process in the Center for Education Studies "Gaspar Jorge García Galló" (CEEd), belonging to the Central University "Marta Abreu" of Las Villas. Methodology: Through the bibliographic review, the systematization of work experiences and work with various quality indicators that comprise a period of time between 2019 and 2021, the fundamental characteristics of the subject are reached and the main achievements and achievements are exposed. Weaknesses achieved in the implementation of the Strategic Internationalization Plan drawn up for this purpose in the CEEd, however, since 2020 COVID-19 has been present worldwide, imposing a new challenge for our actions. Results and discussion: Results are offered on the publications, events, awards and work on projects for years, the trend of the ongoing training process that is carried out and the main transformations that are assumed is analyzed. Conclusions: Based on the results achieved, there are achievements that favor the continuous development of internationalization. The main achievements and the challenges to be faced constitute the essence of this work.
Problemática: La internacionalización ha despertado interés por los investigadores cubanos en los últimos años. Varios han sido los aportes desde la práctica y la teoría para el desarrollo de este proceso en la Educación Superior. Sin embargo, aún se precisa de una actividad científica e innovadora de mayor envergadura que permita profundizar en su desarrollo. Objetivo: El presente artículo expone los resultados alcanzados respecto al proceso de internacionalización en el Centro de Estudios de Educación “Gaspar Jorge García Galló” (CEEd), perteneciente a la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. Metodología: Mediante la revisión bibliográfica, la sistematización de las experiencias de trabajo y el trabajo con varios indicadores de calidad que comprenden un período de tiempo entre el año 2019 y 2021, se arriban a las características fundamentales del tema y se exponen los principales logros y debilidades alcanzadas en la implementación del Plan Estratégico de Internacionalización trazado para este fin en el CEEd, sin embargo, desde el año 2020 se hizo presente a nivel mundial la COVID-19, imponiendo un nuevo reto para nuestro accionar. Resultados y discusión: Se ofrecen resultados sobre las publicaciones, eventos, premios y el trabajo en proyectos por años, se analiza la tendencia del proceso de formación continua que se lleva a cabo y las principales transformaciones que se asumen. Conclusiones: A partir de los resultados alcanzados, se registran logros que favorecen el desarrollo continuo de la internacionalización. Los principales logros y los desafíos a enfrentar constituyen la esencia del presente trabajo.
About The Speaker
Dr. Eric Crespo Hurtado