International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

La competencia comunicativa para el desarrollo comunitario en el contexto universitario
La competencia comunicativa para el desarrollo comunitario en el contexto universitario

Abstract

The training of a competent professional committed to the Revolution, in its various spheres of action, including community social work, is a fundamental objective of the work of the Department of Preschool Education. Faced with such challenges and as a scientific result planned for the execution of the research project: Curricular strategy of community development in the career of Preschool Education to improve the work-research performance of students, in the Popular Council "Camacho-Libertad". 

Designing the profile of communicative competence in the training of the early childhood educator for the community development of the university environment. An analysis was made of the consulted bibliography about the competencies and their construction with a historical-cultural approach; of the governing documents of Higher Education and the Preschool Education Career in Cuba and of the constructs that refer to the intervention in the communities for its development. A dialectical approach methodology was used, with the use of theoretical and empirical methods. The profile of communicative competence was designed (according to bibliographic findings) taking into account the following components: Knowledge, Skills, Motivation fand Indicators to evaluate the development of this competence, and the teachers evaluated the validity of the proposal and after it was applied, its effectiveness was validated by those involved in the implementation. The evaluators agreed that the designed profile has relevance, applicability, relevance and novelty for the formation of communicative competence for community development of the environment. university.

Resumen

La formación de un profesional competente comprometido con la Revolución, en sus diversas esferas de actuación, incluyendo la social-comunitaria, constituye un objetivo fundamental de trabajo del Departamento de Educación Preescolar. Ante tales retos y como resultado científico planificado para la ejecución del proyecto de investigación: Estrategia curricular de desarrollo comunitario en la carrera de Educación Preescolar para perfeccionar el desempeño laboral-investigativo de los estudiantes, en el Consejo Popular “Camacho-Libertad”, se realizó esta investigación. Su objetivo diseñar el perfil de competencia comunicativa en la formación del educador de la primera infancia para el desarrollo comunitario del entorno universitario. Se realizó un análisis de la bibliografía consultada acerca de las competencias y su construcción con enfoque histórico-cultural; de los documentos rectores de la Educación Superior y de la Carrera de Educación Preescolar en Cuba y de los constructos que se refieren a la intervención en las comunidades para su desarrollo. Se empleó una metodología de enfoque dialéctica, con el uso de métodos teóricos y empíricos. Se diseñó el perfil de Competencia comunicativa (según hallazgos bibliográficos), teniendo en cuenta los componentes siguientes: Conocimientos, Habilidades, Motivación y los Indicadores para evaluar el desarrollo de dicha competencia; los especialistas evaluaron la validez de la propuesta y después de aplicada se validó su efectividad por los implicados en la implementación. Los evaluadores coincidieron en que el perfil diseñado posee relevancia, aplicabilidad, pertinencia y novedad para la formación de competencia comunicativa para el desarrollo comunitario del entorno universitario.

  

About The Speaker

Norma Amalia Rodríguez Barrera

Dr. Norma Amalia Rodríguez Barrera

UCLV Flag of Cuba
Practical Info
Presentation
Spanish / Español
November 22, 2021 2:4 PM
2 minutes
L6
Authors
Dr. Norma Amalia Rodríguez Barrera
M. Sc. Nélsida Paredes Pulido
M. Sc. María Esther Canalda Benítez
Keywords
Community
Higher Education
communicative competence