International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021
Abstract
The report approaches as conceiving the continuous formation of the teacher of the school multi degree in the conception of the learning tasks in this educational institution, that which constitutes a problem of great importance in the context of the current Cuban reality to contribute to the sustainable development. Him previously expressed it justifies the necessity to carry out a theoretical study and to propose examples of learning tasks for the preparation to the educational of the primary teaching in the mountainous areas in Manicaragua; applied to incorporate in the classes of the group multi degree, starting from the flexibility that exists for the planning of the classes. The objective of the work is to prepare to the educational of the school multi degree in the conception of learning tasks in the current context. The work is part of a derived investigation process of the process of the educational practice in the rural sector. The investigation assumes the dialectical-materialistic method in its unit of the theoretical thing and the empiric thing. The proposed activities constitute an alternative that assures the interrelation among the educational-school one, the one school-with other scholars and with diverse educational agents of their environment . Se it achieves the success in the process teaching - since learning the educational of multi degree designs, it promotes tasks and learning situations that propitiate the development of the intellectual potential of the scholars, in a communication process and socialization of agreement experiences with their capacity to face the reality, in a reflexive way, critic and constructive with big dose of autonomy and self-determination.
Resumen
La ponencia aborda como concebir la formación continua del maestro de la escuela multigrado en la concepción de las tareas de aprendizaje en esta institución educativa, lo cual constituye una problemática de gran importancia en el contexto de la realidad cubana actual para contribuir al desarrollo sostenible. Lo anteriormente expresado justifica la necesidad de realizar un estudio teórico y proponer ejemplos de tareas de aprendizaje para la preparación al docente de la enseñanza primaria en las zonas montañosas en Manicaragua; aplicados para incorporar en las clases del grupo multigrado, a partir de la flexibilidad que existe para la planificación de las clases. El objetivo del trabajo es preparar a los docentes de la escuela multigrado en la concepción de tareas de aprendizaje en el contexto actual. El trabajo forma parte de un proceso de investigación derivado del proceso de la práctica educativa en el sector rural. La investigación asume el método dialéctico-materialista en su unidad de lo teórico y lo empírico. Las actividades propuestas constituyen una alternativa que asegura la interrelación entre el docente-escolar, el escolar-con otros escolares y con diversos agentes educativos de su entorno. Se logra el éxito en el proceso enseñanza- aprendizaje pues el docente de multigrado diseña, promueve tareas y situaciones de aprendizaje que propicien el desarrollo del potencial intelectual de los escolares, en un proceso de comunicación y socialización de experiencias de acuerdo con su capacidad para enfrentar la realidad, de forma reflexiva, crítica y constructiva con grandes dosis de autonomía y autodeterminación.
About The Speaker
Dr. Isabel Julia Veitia Arrieta
Profesora del Centro de Estudios de Educación de la UCLV. Doctora en Ciencias Pedagógicas y Profesora Titular