International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

Methodological assumptions for the study of Cuban cultural identity in digital narratives of young university students
Methodological assumptions for the study of Cuban cultural identity in digital narratives of young university students

Problem to deal with: The study of identity projections of young Cubans in virtual environments is contextually relevant, given the modeling of de-ideologizing counter-narratives and counter-identity matrices, mainly in the university youth imaginary. However, there are few studies in the Cuban academic environment focused on the subject. Is proposed as objectives of this study: 1) Analyze the matrices of Cuban cultural identity projected by young people from the UCLV in narratives of the Facebook network. 2) Propose methodological bases for the study of the Cuban cultural identity of young university students in digital narratives. Methodology: From an interdisciplinary perspective, theoretical assumptions of Digital Humanities, Educommunication and Educational Sciences are overlapped. Methods according to the qualitative approach are used: socio-semiotic analysis, virtual ethnographic, unstructured scientific observation and participant observation. Results and Discussion: Starting from the theoretical-methodological bases and attending to previous criteria for the selection of the sample, the data was collected. Applying the methods described, the detection of cybertopics (thematic nuclei of cyberculture or network culture) that coincided with matrices of Cuban cultural identity was carried out. Identity projections were grouped into 3 variants, according to their coincidence with theoretically agreed notions of Cubanity. Conclusions: Based on the result, 6 bases are proposed for the design of a methodological conception for the study of the Cuban cultural identity of young university students in digital narratives.

Problemática: El estudio de proyecciones identitarias de jóvenes cubanos en entornos virtuales resulta de relevancia contextual, dada la modelación de contranarrativas desideologizantes y matrices contra-identitarias, principalmente en el imaginario juvenil universitario. Sin embargo, existen escasos estudios en el ámbito académico cubano centrados en el tema. Se propone como Objetivos: 1) Analizar las matrices de la identidad cultural cubana proyectada por jóvenes de la UCLV en narrativas de la red Facebook. 2) Proponer bases metodológicas para el estudio de la identidad cultural cubana de jóvenes universitarios en narrativas digitales. Metodología: Desde una perspectiva interdisciplinar, se imbrican presupuestos teóricos de las Humanidades Digitales, la Educomunicación y las Ciencias de la Educación. Se utilizan métodos acordes al enfoque cualitativo: el análisis socio- semiótico, el etnográfico virtual, la observación científica no estructurada y la observación participante. Resultados y discusión: Partiendo de estas bases teórico- metodológicas y atendiendo a criterios previos de selección de la muestra, se procedió a la recopilación de datos y a la detección de cibertópicos (núcleos temáticos de la cibercultura o cultura en red) que coincidieran con matrices de la identidad cultural cubana. Las proyecciones identitarias se agruparon en 3 variantes, según su coincidencia con nociones teóricamente consensuadas de la cubanidad. Conclusiones: A partir del resultado obtenido, se proponen 6 acápites bases para el diseño de una concepción metodológica para el estudio de la identidad cultural cubana de jóvenes universitarios en narrativas digitales.

About The Speaker

Yuleivy García Bermúdez

MsC. Yuleivy García Bermúdez

UCLV Flag of Cuba

Licenciada en Letras por la Universidad Central "Marta Abreu" de las Villas, UCLV (2001)

Máster en Cultura Latinoamericana por el Instituto Superior de Arte, ISA (2011)

Profesora Auxiliar (2010) de la disciplina Literaturas No Hispánicas (LNH) de la carrera Licenciatura en Letras, Facultad de Humanidades

Coordinadora del Proyecto Imaginarios simbólicos de la identidad cultural en entornos virtuales, asociado a Programa Sectorial de CTI (PNSCTI): La Identidad Cultural Cubana, Latinoamericana y Caribeña: su fortalecimiento ante las transformaciones económicas y sociales del mundo contemporáneo

Practical Info
Spanish / Español
November 22, 2021 2:6 PM
2 minutes
L6
Authors
MsC. Yuleivy García Bermúdez
Dr.C. Aida María Torres Alfonso
Keywords
cultural identity
digital narratives
facebook
identidad cultural; narrativas digitales; facebook; universidad
university