International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

MODELO PEDAGÓGICO PARA LA PROMOCIÓN DE ESTILOS DE VIDA SALUDABLES EN LA EDUCACIÓN PRIMARIA
MODELO PEDAGÓGICO PARA LA PROMOCIÓN DE ESTILOS DE VIDA SALUDABLES EN LA EDUCACIÓN PRIMARIA

Abstract

Introduction: In the context of the Sustainable Development Goals, the 2030 Educational Agenda, proposed in its objectives 3 and 4, guaranteeing a quality education that supports a healthy life and promoting learning opportunities throughout life, which presupposes achieving an adequate preparation of the teacher of Primary Education.

Methods: The methodological procedure of the research followed an open, flexible, dynamic systematization design, from a qualitative approach that allowed to reconstruct and to develop the theoretical foundations, the search for knowledge and more significant regularities. Methods and empirical techniques of a qualitative cut were combined, of the theoretical, empirical and mathematical-statistical level. The selected sample was of 25 teachers from the Camilo Cienfuegos School in Santa Clara, by the intentional non-probabilistic criterion.

Results: A pedagogical model was built for the preparation of the teacher towards the promotion of healthy lifestyles, related to non-communicable diseases. Complementary Program for Natural Sciences was used, supported by instructional materials-educational, oriented towards the elaboration of knowledge and the development of conscious and responsible skills and attitudes, to achieve a developmental teaching with an interdisciplinary approach. 

Resumen

Introducción: En el contexto de los Objetivos de Desarrollo Sostenible, la Agenda Educativa 2030, propuso en sus objetivos 3 y 4, garantizar una educación con calidad, que apoye una vida sana y promover oportunidades de aprendizaje durante toda la vida, lo cual presupone alcanzar una adecuada preparación del docente de la Educación Primaria.

Métodos: El proceder metodológico de la investigación, siguió un diseño de sistematización abierto, flexible, dinámico, desde un enfoque cualitativo, que permitió reconstruir y desarrollar los fundamentos teóricos, la búsqueda del conocimiento y regularidades más significativas. Se combinaron métodos y técnicas empíricas de corte cualitativo, del nivel teórico, empírico y matemático-estadístico. La muestra seleccionada fue de 25 docentes de la escuela Camilo Cienfuegos de Santa Clara, por el criterio no probabilístico intencional.

Resultados: Se construyó un modelo pedagógico para la preparación del docente hacia la promoción de estilos de vida saludables, relacionado con las enfermedades no transmisibles. Se utilizó un Programa Complementario para las Ciencias Naturales, apoyados en materiales instructivos-educativos, orientados hacia la elaboración de conocimientos y el desarrollo de habilidades y actitudes conscientes y responsables, para lograr una enseñanza desarrolladora con enfoque interdisciplinario.

About The Speaker

Clara Luz Rodríguez Cervera

Dr. Clara Luz Rodríguez Cervera

Escuela Primaria Camilo Cienfuegos Flag of Cuba
Practical Info
Presentation
Spanish / Español
November 23, 2021 3:52 PM
2 minutes
L6
Authors
Dr. Clara Luz Rodríguez Cervera
Dr. Emilio Francisco González Rodríguez
Dr. Martha Escalona Leyva
Keywords
modelo pedagógico
preparación del docente
promoción de estilos de vida saludables
sistematización