International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

Professional improvement on methodological work aimed at heads of teaching departments of Sagua la Grande.
Professional improvement on methodological work aimed at heads of teaching departments of Sagua la Grande.

Problematic: The planning and organization of the educational teaching process constitute two of the main functions of the methodological work.
Objective: to design a professional improvement course program on methodological work.
Methodologic: A cross-sectional descriptive research was carried out at the Faculty of Medical Sciences of Sagua la Grande during the period 2019-2020. The study population was made up of all (20) of the heads of teaching departments and methodologists of the institutions attached to the faculty. No sample was selected, and all were worked on. The information was collected through a survey of managers and methodologists and once the information had been obtained, processed and analyzed, the postgraduate course was designed.
Results and discussion: A predominance of the moderately adequate level was observed in 13 for a 65.05 related to those with between 5-10 years of experience, and the 4 for 20.0% professionals with more than 10 years have an adequate level. It was statistically shown that there is a very significant relationship between the level of preparation and the years of experience.
Conclusions: The characterization of teaching managers and methodologists showed insufficient preparation on issues related to planning and teaching organization. Which led to the design of a professional improvement course program on methodological work, specifically, the planning, organization and control of the educational teaching process in the Faculty of Medical Sciences of Sagua la Grande, approved by the corresponding structures.

Problemática: La planificación y organización del proceso docente educativo constituyen dos de las funciones principales del trabajo metodológico.
Objetivo: diseñar un programa de curso de superación profesional sobre trabajo metodológico.
Metodología: Se realizó una investigación de tipo descriptiva transversal en la Facultad de Ciencias Médicas de Sagua la Grande durante el periodo de 2019 -2020. La población de estudio estuvo constituida por la totalidad (20) de los jefes de departamentos docentes y metodólogos de las instituciones adjuntan a la facultad, no se seleccionó muestra se trabajó con la totalidad. La recogida de la información se realizó a través de una encuesta a los directivos y metodólogos y una vez obtenida la información, procesada y analizada se procedió al diseño del curso de postgrado.
Resultados y discusión: Se observó predominio del nivel medianamente adecuado en 13 para un 65.05 relacionado con los que tienen entre 5-10 años de experiencia, y los 4 para un 20.0% profesionales con más de 10 años tienen un nivel adecuado. Se demostró estadísticamente que existe una relación muy significativa entre el nivel de preparación y los años de experiencia.
Conclusiones: La caracterización realizada a directivos y metodólogos docentes evidenció la insuficiente preparación sobre temas relacionados con planificación y organización docente. Lo cual propicio el diseño de un programa de curso de superación profesional sobre trabajo metodológico, en específico, la planificación, organización y control del proceso docente educativo en la Facultad de Ciencias Médicas de Sagua la Grande, aprobado por las estructuras correspondientes.


About The Speaker

Yovana Betancourt Roque

Lic. Yovana Betancourt Roque

Flag of Cuba
Practical Info
Spanish / Español
November 24, 2021 11:9 AM
3 minutes
L6
Authors
Lic. Yovana Betancourt Roque
Dr. Nubia Blanco Barbeito
Keywords
ciencias médicas.
directivos
educational teaching process
keywords: methodological work
managers
medical sciences.
metodólogos docentes
organización docente
palabras clave: trabajo metodológico
planificación docente
proceso docente educativo
professional improvement
superación profesional
teaching methodologists
teaching organization
teaching planning