International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021
At present, the decisive role that teachers must play to guarantee the educational inclusion of schoolchildren with special educational needs is recognized, however, it is also a widely accepted fact that in most cases they have not received training that allows them to respond to a quality education for all students. From the point of view of the authors, the preparation required by teachers must be ensured from the initial undergraduate training and with a continuing character, constituting a huge challenge for Higher Education institutions. Given this situation, this article offers a look at the verification of the current state of undergraduate training in Primary Education professionals who study at the Central University "Marta Abreu" of Las Villas, towards the achievement of inclusive good practices. For this reason, the application of a group of theoretical, empirical and mathematical-statistical level methods has been taken into account, which allowed us to find the main potentialities and needs in the investigated problem. Based on these considerations, a group of actions are offered that make up the conception of a pedagogical strategy, which has been conceived with the aim of contributing to the training of Primary Education professionals towards the achievement of inclusive good practices from care required in the education of schoolchildren with special educational needs.
En la actualidad se reconoce el rol decisivo que deben desempeñar los docentes para garantizar la inclusión educativa de los escolares con necesidades educativas especiales, sin embargo, también es un hecho ampliamente aceptado, que en la mayoría de las ocasiones estos no han recibido una formación que les permita responder a una educación de calidad para todo el alumnado. Desde la mirada de los autores, la preparación que requieren los docentes debe asegurarse a partir de la formación inicial de pregrado y con un carácter continuado, constituyendo un enorme desafío para las instituciones de la Educación Superior. Dada esta situación, el presente artículo ofrece una mirada a la constatación del estado actual que manifiesta la formación de pregrado en los profesionales de la Educación Primaria que cursan en la Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, hacia el logro de buenas prácticas inclusivas. Por esta razón se han tomado en cuenta la aplicación de un grupo de métodos teóricos, empíricos y del nivel matemático-estadístico, que permitieron encontrar las principales potencialidades y necesidades en la problemática investigada. A partir de estas consideraciones se ofrecen un grupo de acciones que conforman la concepción de una estrategia pedagógica, la cual ha sido concebida con el objetivo de contribuir a la formación de los profesionales de la Educación Primaria hacia el logro de buenas prácticas inclusivas desde la atención especializada que se requiere en la educación de escolares con necesidades educativas especiales.
About The Speaker
Prof. Adriana Llanes Isla