International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021
The integration of content constitutes a problem of vital importance for all those who have to do with the formation of the new generations, especially due to the particularities and conditions in which the current global world is developing. This requires that curricular projects provide comprehensive understanding and adjust to contemporary reality. The research responds to the national project "The Educational Network in the Popular Council for the comprehensive care of Early Childhood" and contributes to the solution of the scientific problem, referred to, the insufficiencies in the integration of contents in the Education and Development dimension of the Relationship with the Environment. Its objective is the elaboration of a methodology for the integration of contents in the educational process of this dimension, which is based on theoretical methodological foundations. The methodology was structured in three interrelated moments, containing the methodological procedure for the integration of contents, and takes the environment and the relationships that the child establishes with the environment as the integrating axis of the contents. It was evaluated by rounds of experts and its results are credited through partial intervention in educational practice.
La integración de contenidos constituye una problemática de vital importancia para todos los que tienen que ver con la formación de las nuevas generaciones, sobre todo por las particularidades y las condiciones en las que se desarrolla el mundo global actual. Ello demanda que los proyectos curriculares proporcionen la comprensión integral y se ajusten a la realidad contemporánea. La investigación responde al proyecto nacional “La Red Educativa en el Consejo Popular para la atención integral a la Primera Infancia” y contribuye a la solución del problema científico, referido a, las insuficiencias en la integración de contenidos en la dimensión Educación y Desarrollo de la Relación con el Entorno. Tiene como objetivo la elaboración de una metodología para la integración de contenidos en el proceso educativo de dicha dimensión, que se sustenta en fundamentos teóricos metodológicos. La metodología se estructuró en tres momentos interrelacionados, contentivos del proceder metodológico para la integración de contenidos, y toma al entorno y las relaciones que establece el niño con el medio como eje integrador de los contenidos. Fue evaluada por rondas de expertos y sus resultados se acreditan mediante la intervención parcial en la práctica educativa.
About The Speaker
MsC. Edenia de la Caridad
Licenciada en Educación Preescolar, Doctor en Ciencias de la Educación, Profesor Auxiliar de la UCLV Marta Abreu, Directora del CUM Caibarien.