International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

International Symposium Education for Sustainable Development (ESD) 2021

THE INTERNATIONALIZATION OF CURRICULUM. AN EXIGENCY OF THE NEW UNIVERSITY
THE INTERNATIONALIZATION OF CURRICULUM. AN EXIGENCY OF THE NEW UNIVERSITY

Summary
In Cuba, those responsible for the curricular management of university institutions have assumed the need to implement different guidelines of educational policy related to regionalization and internationalization. In particular, in the areas of research and in the educational offers of degree. Its main purpose is to guarantee the mobility of professors and researchers; carrying out joint academic activities; student academic mobility, with recognition in pursuit of professional mobility. Internationalization is conceptualized as part of university planning, where the commitment of the actors for innovation and curricular flexibility is required. In this work, the main perspectives and trends are presented in order to contribute to decision-making regarding educational policy. It is from the analysis of this information that a proposal is presented to achieve the internationalization of the curriculum of professionals who are trained in the Faculty of Early Childhood Education of the Central University Marta Abreu de Las Villas, considering that it should be part of a process articulated in the course of the entire training.

En Cuba los responsables de la gestión curricular de las instituciones universitarias, han asumido la necesidad de implementar diferentes lineamientos de política educativa relacionados con la regionalización e internacionalización. En particular, en las áreas de investigación y en las ofertas educativas de grado. Su fin principal es garantizar la movilidad de profesores e investigadores; la realización de actividades académicas conjuntas; la movilidad académica estudiantil, con reconocimiento en pos de una movilidad profesional.  Se conceptualiza la internacionalización como parte del planeamiento universitario, donde se requiere del compromiso de los actores para la innovación y flexibilización curricular.En este trabajo, se presentan las principales perspectivas y tendencias a fin de contribuir en la toma de decisiones en materia de política educativa. Es a partir del análisis de esta información que se presenta una propuesta para alcanzar la internacionalización del currículo de los profesionales que se forman en la facultad de Educación Infantil de la Universidad Central Marta Abreu de Las Villas considerando que debería ser parte de un proceso articulado en el transcurso de toda la formación.

About The Speaker

Olga Lidia Pérez Fleites

Olga Lidia Pérez Fleites

UCLV Flag of Cuba

Profesora del departamento de Educación Infantil de la UCLV "Marta Abreu" de Las Villas

Practical Info
Spanish / Español
November 22, 2021 3:42 PM
4 minutes
L7
Authors
Olga Lidia Pérez Fleites
Beatriz Rodríguez Rodríguez
Tania Hernández Nodarse
Keywords
internacionalización; educación superior; internacionalización del currículo
internationalization; higher education; internationalization of the curriculum