Executive Secretary
IV International Symposium on Physical Activity, Sport and Recreation 2025
DEPORTE 2025
Introductory and High Performance Sports Workshop
Environmental education in the preparation of sports teachers constitutes a necessity in professional development for their ongoing training. Therefore, based on the analyzed background, the results of the diagnosis carried out, and the limitations detected in the application of the topic addressed from their work context, a systematization of the theoretical and methodological contents in this subject is presented, with the general objective of proposing an improvement system in environmental education for sports teachers in Villa Clara. To fulfill this objective, theoretical and empirical methods such as: Historical-Logical, Analytical-Synthetic, Inductive-Deductive, Systemic-Structural-Functional, Document Analysis, Triangulation, methodological; as well as Mathematical Statistics, among others, were used. From the systematization, the contents and theoretical foundations were selected to argue and verify the deficiencies and limitations regarding the application of environmental contents. As a result of the diagnosis, it is identified that the actions carried out are not directed towards the care and conservation of the environment, environmental dimensions and indicators are not worked on, and they do not contribute to the transformation of the updating modes for environmental care and conservation.
La Educación ambiental en la preparación de los profesores deportivos constituye una necesidad en la superación profesional para su formación permanente, es por ello que, a partir de los antecedentes analizados, los resultados del diagnóstico realizado y las limitaciones detectadas en la aplicación del tema abordado desde su contexto laboral, se presenta una sistematización de los contenidos teóricos metodológicos en esta temática, con el objetivo general de proponer un sistema de superación en Educación ambiental para los profesores deportivos de Villa Clara. Para cumplimentar el objetivo se emplearon métodos teóricos y empíricos tales como: Histórico-Lógico, Analítico-Sintético, Inductivo–Deductivo, Sistémico-Estructural-funcional, Análisis de documentos, la Triangulación, metodológica; así como los Estadísticos matemáticos entre otros. A partir de la sistematización se seleccionaron los contenidos y basamentos teóricos para argumentar y constatar las carencias y limitaciones en cuanto a la aplicación de los contenidos ambientales; como resultado del diagnóstico se identifica que las acciones realizadas no se dirigen al cuidado y conservación del entorno, no se trabajan dimensiones e indicadores ambientales y no se contribuye a la transformación de los modos de actualización para el cuidado y conservación ambiental.
About The Speaker
M. Sc. Suanly León González

Discussion