Executive Secretary

Introductory and High Performance Sports Workshop "DEPORTE 2025"

IV International Symposium on Physical Activity, Sport and Recreation 2025

DEPORTE 2025

Introductory and High Performance Sports Workshop

Methodological alternative for the development of tactical thinking in children's basketball.
Set Favorite

The study aims to disseminate the design of an alternative methodology for training tactical thinking in children's basketball. This alternative methodology is defined as a model or approach distinct from the traditional method, focusing on the tactical understanding of the game at an early age, stimulating decision-making, perception, and reasoning in aspiring basketball players through real or modified games. The design we seek to disseminate is contextualized within the training of tactical thinking under the doctrine of teaching how to think, not just how to execute. It does not focus on repetitive and automatic training of technical fundamentals, but rather on enhancing decision-making and the analysis of when, why, and how to do so based on the game situation. Likewise, the proposed alternative places the child at the center of learning. Furthermore, it highlights the role of the coach as a guide, and the child as an active solver of tactical problems using modified games and open-ended tasks. Instead of closed exercises, real-life situations with variations are proposed, fostering meaningful learning where children understand what they are doing and why, developing a holistic view of the game. This methodological alternative is based on the TGfU (Teaching Games for Understanding) Model, which focuses on developing play rather than isolated techniques. Children discover solutions through experience, promoting dialogue, reflection, and decision-making.

El estudio tiene el objetivo de socializar el diseño de una alternativa metodológica para el entrenamiento del pensamiento táctico en el baloncesto infantil. Esta alternativa metodológica se define como un modelo o enfoque distinto al método tradicional focalizando la comprensión táctica del juego en edades tempranas, estimulando la toma de decisiones, la percepción y el razonamiento en los baloncestistas en formación a través del juego real o modificado. El diseño que intentamos socializar se caracteriza de forma contextualizada en el entrenamiento del pensamiento táctico bajo la doctrina de enseñar a pensar, no solo a ejecutar. No se enfoca en trabajar los fundamentos técnicos de forma repetitiva y automática sino en potenciar la toma de decisiones y el análisis de cuándo, por qué y cómo hacerlo en función de la situación del juego. De igual forma la alternativa propuesta sitúa al niño en el centro del aprendizaje. Por otra parte se destaca el papel del entrenador actuando como guía, y el niño como solucionador activo de problemas tácticos utilizando juegos modificados y tareas abiertas. En lugar de ejercicios cerrados, se proponen situaciones reales con variantes lo cual favorece el aprendizaje significativo donde el niño entiende lo que hace y para qué lo hace, desarrollando una visión global del juego. La alternativa metodológica parte del Modelo TGfU (Teaching Games for Understanding) orientado al entrenamiento del juego y no de la técnica aislada. Los niños descubren soluciones a través de la experiencia promoviendo el diálogo, la reflexión y la toma de decisiones.

About The Speaker

Yaxel Ale de La Rosa

Yaxel Ale de La Rosa

Instituto Superior Tecnológico Compu Sur, Ecuador Flag of Ecuador

Discussion

Practical Info
Spanish / Español
October 21, 2025 10:0 AM
10 minutes
Salon Hotel Resonance Music Cayo Santa María
Authors
Yaxel Ale de La Rosa
Keywords
alternativa metodológica
baloncesto infantil.
children's basketball.
methodological alternative
pensamiento táctico
tactical thinking
Documents


INDER Dirección Municipal de Deporte Santa Clara Silver