Executive Secretary
IV International Conference on Sustainable Energy Development
CIDES 2025
The purpose of this article is to generate biodiesel to perform gaseous emissions tests in a diesel engine. Biodiesel is an interesting option to address the problem of the declining availability of conventional fossil fuels, as well as to reduce CO2 emissions from vehicles, as well as to reduce CO2 emissions from internal combustion engines. This work describes an experimental analysis performed on a diesel engine running on standard diesel fuel and the biodiesel production process for obtaining it, focusing entirely on the transterification method, where the use of catalysts was taken into account for the development of transterification. The obtained biodiesel was subjected to gas emission tests in the diesel engine, with the aim of knowing the difference in gases released between these two fuels. It is understood that, although the gases emitted show a reduction, they are still present, since an increase in NOx gases and a reduction in HC and CO gases were observed. This raises a different view of the path taken by biodiesel, revealing its scope and limitations within the field of renewable energies. A methodology for obtaining castor oil was also proposed as a future proposal for use in the transterification process, in addition to its use for testing in diesel engines.
El presente artículo tiene como objetivo generar biodiesel para realizar pruebas de emisiones gaseosas en un motor diésel. El biodiesel es una opción interesante para abordar el problema de la disminución de la disponibilidad de combustibles fósiles convencionales, así como para reducir las emisiones de CO2 de los vehículos, así como para reducir las emisiones de CO2 de los motores de combustión interna. El presente trabajo describe un análisis experimental realizado en un motor diésel que funciona con combustible diésel estándar y el proceso de producción de biodiesel para la obtención de este, enfocándose completamente en el método de transterificación, donde se tomó en cuenta el uso entre catalizadores para el desarrollo de la transterificación. El biodiesel obtenido se llevó a pruebas de emisiones de gases en el motor diésel, con el objetivo de conocer la diferencia de gases liberados entre estos dos combustibles, dando a entender que, aunque los gases emitidos muestran una reducción, estos aún están presentes, ya que se observó el aumento de gases NOx y la reducción de gases tipo HC y CO. Esto plantea una visión diferente al camino recorrido del biodiesel, dando a conocer sus alcances y limitaciones dentro del campo de las energías renovables. También se planteó una metodología para la obtención de aceite de higuerilla como una futura propuesta para su uso en el proceso de la transterificación, además de su utilización para que sea llevado a prueba en los motores diésel.
About The Speaker
Dr. Francisco Eneldo López Monteagudo

Discussion