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IV International Workshop on Public Policies; Citizen Participation and Democratic Praxis "PRAXIS 2025"

IV International Workshop on Public Policies; Citizen Participation and Democratic Praxis

PRAXIS 2025

Ancestral Voices in Environmental Democracy: Participation and Public Policies from a Decolonial Perspective
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Abstract

Problem:

Citizen participation in the formulation of public environmental policies still largely operates under colonial and rationalist paradigms that silence ancestral knowledge and sensitive ways of perceiving the world. This exclusion weakens the democratic roots and transformative potential of socio-environmental policies.

Objective(s):

To investigate how perceptive practices and epistemologies of the body - anchored in phenomenological psychology and ancestral pedagogies - can broaden democratic listening and enrich environmental public policies with a vibrational and decolonial approach.

Methodology:

A qualitative and theoretical-experiential approach is adopted, inspired by Merleau-Ponty's phenomenology and the epistemologies of the South. Based on the Vibrational Pedagogy of Affections, we propose sensory workshops, auto-ethnographic narratives and body practices that activate the body as a territory of political and ecological perception. Results and discussion: The experiences show that vibrational practices - such as singing, ritual silence, breathing and expanded listening - reconfigure participation in public policies, shifting the focus from instrumental reason to the sensitive body. An embodied environmental democracy emerges, where politics is experienced as care and ancestral rootedness.

Conclusions:

It can be concluded that the reintegration of ancestral knowledge and sensitive pedagogies transforms not only the means, but the very nature of participation. The body becomes a democratic field and affections become political technologies. This proposal sows the seeds of a vibrational, decolonial and sensitive democratic praxis.


Resumen

Problema:

La participación ciudadana en la formulación de políticas públicas medioambientales sigue operando en gran medida bajo paradigmas coloniales y racionalistas que silencian los conocimientos ancestrales y las formas sensibles de percibir el mundo. Esta exclusión debilita las raíces democráticas y el potencial transformador de las políticas socioambientales.

Objetivo(s):

Investigar cómo las prácticas perceptivas y las epistemologías del cuerpo - ancladas en la psicología fenomenológica y en las pedagogías ancestrales - pueden ampliar la escucha democrática y enriquecer las políticas públicas ambientales con un enfoque vibracional y decolonial.

Metodología:

Se adopta un enfoque cualitativo y teórico-experiencial, inspirado en la fenomenología de Merleau-Ponty y en las epistemologías del Sur. A partir de la Pedagogía Vibracional de los Afectos, se proponen talleres sensoriales, narrativas auto-etnográficas y prácticas corporales que activan el cuerpo como territorio de percepción política y ecológica. Resultados y discusión: Las experiencias muestran que las prácticas vibracionales -como el canto, el silencio ritual, la respiración y la escucha expandida- reconfiguran la participación en las políticas públicas, desplazando el foco de la razón instrumental al cuerpo sensible. Surge una democracia medioambiental encarnada, en la que la política se experimenta como cuidado y arraigo ancestral.

Conclusiones:

Se puede concluir que la reintegración de conocimientos ancestrales y pedagogías sensibles transforma no sólo los medios, sino la propia naturaleza de la participación. El cuerpo se convierte en un campo democrático y los afectos en tecnologías políticas. Esta propuesta siembra las semillas de una praxis democrática vibracional, decolonial y sensible.


About The Speaker

Luana Soares Coelho

Luana Soares Coelho

Universidade Federal do Rio Grande Flag of Brazil

Discussion

Practical Info
Ponencia virtual
Spanish / Español
October 23, 2025 9:16 AM
10 minutes
Hotel Grand Memories Cayo Santa María
Authors
Luana Soares Coelho
Daiani Modernel Xavier
Keywords
citizen participation
decolonial approach
enfoque decolonial
environmental public policies
epistemologies of the body
epistemologías del cuerpo
participación ciudadana
pedagogía vibracional
políticas públicas ambientales
vibrational pedagogy
Documents