Executive Secretary

IV International Workshop on Public Policies; Citizen Participation and Democratic Praxis "PRAXIS 2025"

IV International Workshop on Public Policies; Citizen Participation and Democratic Praxis

PRAXIS 2025

Between Clicks and Wounds: Youth Perceptions of Digital Violence at IE Los Quindos
Set Favorite

Abstract

Digital violence constitutes a structural issue that profoundly affects the dynamics of youth socialization and psychosocial well-being. In school settings, such forms of aggression—including cyberbullying, identity theft, misinformation, and digital exclusion—are often normalized through dominant discourses that hinder their identification and institutional response.
This study aimed to analyze the perceptions of tenth-grade students at the Los Quindos Educational Institution regarding digital violence, in order to understand its meanings, impacts, and coping strategies. The specific objectives were to identify the social perceptions of digital violence, interpret associated risk factors, and assess the level of student awareness and sensitization.
A qualitative approach with a phenomenological orientation was adopted, grounded in Serge Moscovici’s Theory of Social Representations and Urie Bronfenbrenner’s Ecological Model. The study employed semi-structured interviews, focus groups, and digital space observation as key data collection techniques.
Findings reveal the normalization of various forms of digital violence among youth, the absence of institutional protocols, and a generational gap that limits effective adult support. Moreover, social representations contribute to the minimization of harm and the development of individual coping mechanisms.

The study highlights the urgent need for pedagogical interventions, critical digital literacy policies, and institutional response protocols that acknowledge digital violence as a structural phenomenon impacting the rights and well-being of young people.

Resumen

La violencia digital representa una problemática estructural que impacta profundamente las dinámicas de socialización y bienestar psicosocial de las juventudes. En contextos escolares, estas formas de agresión —como el ciberacoso, la suplantación de identidad, la difusión de información falsa y la exclusión digital— se naturalizan mediante discursos normalizados que dificultan su identificación y abordaje institucional.
Este estudio tuvo como objetivo general analizar las percepciones de los jóvenes del grado décimo de la Institución Educativa Los Quindos frente a las violencias digitales, con el fin de comprender sus significados, impactos y estrategias de afrontamiento. Los objetivos específicos incluyeron: identificar las percepciones sociales sobre estas violencias, interpretar los factores de riesgo asociados y determinar el nivel de conocimiento y sensibilización de los estudiantes.
Se adoptó un enfoque cualitativo con orientación fenomenológica, basado en la Teoría de las Representaciones Sociales de Serge Moscovici y el Modelo Ecológico de Urie Bronfenbrenner. Las técnicas empleadas incluyeron entrevistas semiestructuradas, grupos focales y observación en espacios digitales.
Los hallazgos revelan la naturalización de diversas formas de violencia digital entre los jóvenes, la falta de protocolos institucionales y una brecha generacional que obstaculiza el acompañamiento adulto. Asimismo, las representaciones sociales influyen en la minimización del daño y en la construcción de estrategias individuales de afrontamiento.
Se evidenció la necesidad urgente de implementar acciones pedagógicas, políticas de alfabetización digital crítica y protocolos de atención institucional que reconozcan las violencias digitales como fenómenos estructurales que afectan los derechos y el bienestar de la juventud.

About The Speaker

Juan Diego López Peralta

Juan Diego López Peralta

Universidad del Quindío Flag of Colombia

Discussion

Practical Info
Presentation
Spanish / Español
October 23, 2025 2:40 PM
10 minutes
Hotel Grand Memories Cayo Santa María
Authors
Juan Diego López Peralta
Keywords
juventud; subjetividades; entornos escolares; redes sociales; representaciones sociales; prevención.
youth;subjectivities; school settings; social media; social representations; prevention.
Documents