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IV International Workshop on Public Policies; Citizen Participation and Democratic Praxis "PRAXIS 2025"

IV International Workshop on Public Policies; Citizen Participation and Democratic Praxis

PRAXIS 2025

Civic Education as a Foundation for Active Youth Participation
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Abstract

The active involvement of young people in political and social life is essential for the legitimacy and long-term stability of the Cuban political system. This participation not only benefits the nation as a whole, but also contributes significantly to the personal and social growth of youth.
This paper presents a concise overview of key ideas derived from a preliminary theoretical analysis of the “Civic Education” curriculum taught in the 9th grade and pre-university levels. It focuses on how the subject serves as a platform to provide adolescents with the necessary tools to understand, engage with, and influence the Cuban legal and political context, fostering their role in shaping a more just and participatory society.
Our central argument is that when Civic Education is purposefully designed to promote political awareness and engagement, it can inspire young people to become more proactive, responsible, and committed to the country’s development.
The paper also offers a critical examination of the subject’s curriculum, its ideological framework, content, teaching methodology, assessment methods, and the practical outcomes it generates in terms of youth civic involvement.


Resumen

La participación ciudadana de manera activa de los jóvenes en la vida política y social contribuye a la legitimidad y la sostenibilidad del sistema político cubano. Esta no solo beneficia a la sociedad en su conjunto sino que también forma parte del desarrollo personal y social de los jóvenes.
En este trabajo mostramos de forma muy concreta una serie de ideas derivadas de un estudio teórico preliminar de los contenidos de las asignaturas “Educación Cívica” en 9no grado y el preuniversitario. Específicamente consiste en argumentar desde la asignatura de Educación Cívica cómo esta brinda a los jóvenes y adolescentes las herramientas en pro de su intervención activa y directa en la comprensión y transformación de la realidad dentro del marco legal y político cubano, para la construcción de una nueva sociedad. 
Consideramos que, si en la asignatura se intencionan de manera adecuada las herramientas necesarias para la intervención de los jóvenes y adolescentes en los procesos políticos cubanos, entonces la actitud de estos será más activa, responsables y comprometida con el futuro del país.  
El trabajo pretende hacer un análisis crítico del programa de dicha asignatura, de su enfoque ideológico, los contenidos curriculares, la metodología empleada, las formas de evaluación del aprendizaje y el impacto desde la práctica en la participación ciudadana de los jóvenes. 
Palabras claves: Participación Ciudadana, Educación Cívica, Jóvenes

About The Speaker

Teresa Machado Hernández

Teresa Machado Hernández

Flag of Cuba

Discussion

Practical Info
Presentation
Spanish / Español
October 23, 2025 10:50 AM
5 minutes
Hotel Grand Memories Cayo Santa María
Authors
Teresa Machado Hernández
MsC. Yamila Contreras Tejeda
Keywords
civic education
civic engagement
educación cívica
jóvenes
participación ciudadana
youth
Documents