Executive Secretary
IV International Workshop on Public Policies; Citizen Participation and Democratic Praxis
PRAXIS 2025
Abstract
Digital social networking sites have irreversibly transformed the social fabric. Among these, Facebook stands out for its number of users. This social network depends on interaction for its expansion, but this interaction is regulated by its algorithm, which constitutes a new expression of power and, at the same time, a power in itself. For the media and for society, digital social networking sites have posed a challenge. Audiences have migrated to these platforms. In the case of Cuba, the country is experiencing a cultural war that uses digital social media sites as a stage. In this context, optimizing the work of Cuban media outlets is an urgent imperative. It is essential to find ways to circumvent the algorithm and, at the same time, use it to configure participation not as interaction, but as the active involvement of subjects, leading to the formation of an emirec, a critical protagonist in the communication process. In this endeavor, the author had to leave his comfort zone to conduct a transdisciplinary theoretical analysis that would allow him to identify in virtual communities a possibility for audience participation. The newspaper Vanguardia, the birthplace of virtual audience communities in Cuba, was chosen as the unit of analysis. After analyzing the theoretical references on participation, an evaluation of Vanguardia's audience participation on Facebook was conducted. The use of methods and techniques such as digital ethnography, online surveys, the Digimind Social tool, focus groups, group interviews, and content analysis revealed that audiences' relationship with Vanguardia's message on Facebook is passive. Although quantitative methods and techniques were used, qualitative data analysis made it possible to understand that this passive attitude was mediated by the way messages were crafted in the media. It was also found that audience segments relate differently to each platform and its content, that audiences on Facebook prefer groups when interacting, and that there are common communication needs that can become a meeting point for audience segmentation. Based on these results, a theoretical and methodological proposal was designed that charts a path to contribute to the participation of Vanguardia's audiences on Facebook, while also optimizing the work across all platforms. This proposal can be generalized to similar contexts.
Resumen
Los sitios de redes sociales digitales han transformado el tejido social de forma irreversible. Dentro de estos, Facebook sobresale por su cantidad de usuarios. Esta web social depende de la interacción para su expansión, pero dicha interacción queda regulada por su algoritmo, el cual constituye una nueva expresión del poder y al mismo tiempo, un poder en sí. Para los medios de información y para la sociedad, los sitios de redes sociales digitales han constituido un reto. Las audiencias han migrado a estas plataformas. En el caso de Cuba, el país vive una guerra cultural que usa como escenario los sitios de redes sociales digitales. En dicho contexto, optimizar la labor de los medios cubanos constituye un imperativo inaplazable. Se impone buscar rutas que permitan sortear el algoritmo y, al mismo tiempo, usarlo para configurar una participación no como interacción, sino como involucramiento activo de los sujetos, que conlleve a formar un emirec, protagonista crítico del proceso de comunicación. En ese empeño, el autor debió salir de su zona de confort para realizar un análisis teórico transdisciplinar que permitiera encontrar en las comunidades virtuales una posibilidad para la participación de las audiencias. Como unidad de análisis se eligió al periódico Vanguardia, cuna de las comunidades virtuales de audiencias en Cuba. Tras el análisis de los referentes teóricos sobre la participación, se realizó una evaluación de la participación de las audiencias de Vanguardia en Facebook. El empleo de métodos y técnicas como la etnografía digital, las encuestas online, la herramienta Digimind Social, los grupos de reflexión, las entrevistas grupales y al análisis de contenido permitió comprender que la relación de las audiencias con el mensaje de Vanguardia en Facebook es pasiva. Aunque se emplearon métodos y técnicas cuantitativos, el análisis cualitativo de los datos fue el que posibilitó comprender que esa actitud pasiva estaba mediada por la forma en la que se elaboraban los mensajes en el medio de información. También se comprobó que los segmentos de audiencias se relacionan de forma diferente con cada plataforma y sus contenidos, que los públicos que están en Facebook prefieren los grupos a la hora de interactuar y que existen necesidades comunicativas comunes que pueden convertirse en un punto de encuentro para segmentar las audiencias. Sobre esos resultados se diseñó una propuesta teórico- metodológica que traza una ruta para contribuir a la participación de las audiencias de Vanguardia en Facebook pero que, a su vez, optimizará la labor en todos los soportes. Esta propuesta puede ser generalizable en contextos similares.
About The Speaker
Leslie Díaz Monserrat

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