Executive Secretary
IV International Workshop on Public Policies; Citizen Participation and Democratic Praxis
PRAXIS 2025
Abstract
The sustainability of a societal project aimed at developing democracy and, consequently, achieving the possible social justice, relies on participation as an inherent component. Therefore, its implementation constitutes an unavoidable premise, especially in a society like Cuba, subjected to a strict blockade by the United States government for more than 60 years. The full fulfillment of the mission to which the university in Cuba is called—to train well-rounded professionals armed with the scientific and technical tools required for the practice of their professions and, at the same time, aware of their role as active citizens, also participating in social development—imposes great challenges today. In this work, social participation is conceived as a value to be achieved, due to its positive significance for the development of the society being built, for its members in particular, and as an inseparable vehicle for the formation and exercise of citizenship, the highest expression of the quotas of social justice to be achieved. This paper summarizes the main ideas developed within the framework of the Eduvalor institutional project: Values Education, Citizenship: Challenges for the Training of Professionals in Matanzas.
Resumen
La sostenibilidad de un proyecto de sociedad con miras a desarrollar la democracia y en correspondencia la justicia social posible, tiene en la participación un componente inherente a su materialización, por lo que su ejecutoria constituye una premisa ineludible, sobre todo, en una sociedad como la cubana sometida a un férreo bloqueo por más de 60 años, por el gobierno de los Estados Unidos. El cumplimiento cabal de la misión a la que está llamada la universidad en Cuba, de formar profesionales integrales armados de las herramientas científico-técnicas requeridas para el ejercicio de sus profesiones y a la vez, conscientes del papel que les corresponde como ciudadanos activos, partícipes también del desarrollo social, impone grandes retos en la actualidad. En el trabajo que se presenta, la participación social es concebida como un valor a lograr, por su significación positiva para el desarrollo de la sociedad que se construye, para sus miembros en particular y como vehículo inseparable de la formación y el ejercicio de la ciudadanía, máxima expresión de las cuotas de justicia social a conquistar. El trabajo recoge las principales ideas desarrolladas en el marco del proyecto institucional Eduvalor: Educación valores, ciudadanía: retos para la formación del profesional matancero.
About The Speaker
Lic. Haydeé Acosta Morales

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