Executive Secretary

IV International Workshop on Public Policies; Citizen Participation and Democratic Praxis "PRAXIS 2025"

IV International Workshop on Public Policies; Citizen Participation and Democratic Praxis

PRAXIS 2025

THE EDUCATIONAL/ENVIRONMENTAL AND DEVELOPMENTAL DIMENSIONS IN THE MUNICIPAL CAMPAIGNS OF RIO GRANDE: CRITICAL REFLECTIONS 2020–2024
Set Favorite

Abstract

This paper analyzes the discourses of the 2020 and 2024 mayoral campaigns in Rio Grande/RS, based on Critical Environmental Education and the contributions of Gautério (2009) and Machado (2005; 2014). Drawing from videos, public speeches, and government plans, we seek to understand how the city projects expressed in the campaigns align (or not) with the principles of environmental justice, citizen participation, and emancipatory education. Although the 2024 campaigns incorporated terms such as "renewable energy" and "urban resilience," these discourses remain anchored in a technocratic and adaptive logic, lacking commitment to structural transformation or to listening to popular voices. Participation appears as a legitimizing strategy, not as an effective practice of co-management or civic co-responsibility. In contrast, we reclaim the idea of a pedagogy of appropriation (Machado, 2024), where urban space is no longer a stage for top-down management, but a formative and political field where the collective subject is produced. In direct dialogue with the IV International Workshop on Public Policies, Citizen Participation, and Democratic Praxis, this paper reflects on the concrete conditions for the emergence of a living democracy, rooted in territories and in the social and environmental rhythms of urban life. Inspired by Lefebvre (2001; 2021), we argue that true transformation occurs when subjects appropriate their time, space, and decisions, overcoming the logic of consumption and alienation and building new forms of common life. To reaffirm the city as a common good is to recognize that only active, continuous, and insurgent participation can found a truly popular, ecological, and emancipatory democracy.

Resumen

Este trabajo analiza los discursos de las campañas electorales a la alcaldía de Rio Grande/RS en los años 2020 y 2024, a la luz de la Educación Ambiental Crítica y de las contribuciones de Gautério (2009) y Machado (2005). A partir del análisis de vídeos, discursos públicos y planes de gobierno, buscamos comprender cómo los proyectos de ciudad expresados en las campañas se articulan (o no) con los principios de justicia ambiental, participación ciudadana y formación para la emancipación social. Aunque las campañas de 2024 incorporaron términos como “energía renovable” y “resiliencia urbana”, se observa que dichos discursos permanecen anclados en una lógica tecnocrática y adaptativa, sin compromiso con transformaciones estructurales ni con la escucha de los sujetos populares. La participación aparece como elemento de legitimación, y no como práctica efectiva de cogestión o corresponsabilidad ciudadana. En contraste, retomamos aquí la defensa de una pedagogía de la apropiación (Machado, 2024), en la que el espacio urbano deja de ser escenario de gestión vertical para convertirse en un campo formativo y político donde se produce el sujeto colectivo. En diálogo directo con el IV Taller Internacional sobre Políticas Públicas, Participación Ciudadana y Praxis Democrática, este trabajo propone reflexionar sobre las condiciones concretas de emergencia de una democracia viva, situada en los territorios y enraizada en los ritmos sociales y ambientales de la vida urbana. En sintonía con Lefebvre (2001; 2021), comprendemos que solo hay transformación real cuando los sujetos se apropian de su tiempo, de sus espacios y de sus decisiones, superando la lógica del consumo y de la alienación, y construyendo nuevas formas de vida común. Reafirmar la ciudad como bien común es reconocer que solo la participación activa, continua e insurgente puede fundar una democracia verdaderamente popular, ecológica y emancipadora.

About The Speaker

Daiane Teixeira Gautério

Daiane Teixeira Gautério

FURG Flag of Brazil

Discussion

Practical Info
Presentation
Spanish / Español
October 23, 2025 11:30 AM
10 minutes
Hotel Grand Memories Cayo Santa María
Authors
Daiane Teixeira Gautério
Carlos Roberto da Silva Machado
JEAN CARLOS SOUZA RODRIGUES
Keywords
critical environmental education; public management; utopia; popular participation; right to the city.
educación ambiental crítica; gestión pública; utopía; participación popular; derecho a la ciudad.
Documents