Executive Secretary
IV International Workshop on Public Policies; Citizen Participation and Democratic Praxis
PRAXIS 2025
Abstract
This paper addresses the potencial of decolonial theory to serve as a critical framework for analyzing and transforming the political and social structures of Latin America. This theory challenges the hegemony of eurocentric paradigms and proposes a plural epistemology that recognizes diverse forms of knowledge and social participation. It also explains how this theory articulates its approach based on linking theory with social praxis to overcome the coloniality of power and foster an inclusive and participatory democracy that recognizes the plurality of subjects and knowledge. Consequently, this paper, from a critical stance, addresses how the epistemological turn occurs as a perspective that encourages a rethinking of public policies from an emancipatory perspective, promoting social justice and the decolonization of political thought and action
Resumen
El trabajo aborda la problemática referida a las potencialidades contenidas en la teoría decolonial de manifestarse como un marco crítico para analizar y transformar las estructuras políticas y sociales de América Latina. Esta teoría cuestiona la hegemonía de los paradigmas eurocéntricos y propone una epistemología plural que reconoce diversas formas de conocimiento y participación social. Se explica además la forma en que dicha teoría articula su pronunciamiento en función de vincular la teoría con la praxis social para superar la colonialidad del poder y fomentar una democracia inclusiva y participativa, que reconozca la pluralidad de sujetos y saberes. Por consiguiente, el trabajo, desde una postura crítica, aborda la forma en que se produce el giro epistemológico como perspectiva que fomenta un replanteo de las políticas públicas, desde una visión emancipatoria, promoviendo la justicia social y la descolonización del pensamiento y la acción política.
About The Speaker
Dra. María Luz Mejias

Título: La teoría decolonial: repensando la democracia y las políticas públicas desde el giro epistémico y la participación plural
Autora: Dra. María Luz Mejías Herrera
Resumen
El trabajo aborda la problemática referida a las potencialidades contenidas en la teoría decolonial de manifestarse como un marco crítico para analizar y transformar las estructuras políticas y sociales de América Latina. Esta teoría cuestiona la hegemonía de los paradigmas eurocéntricos y propone una epistemología plural que reconoce diversas formas de conocimiento y participación social. Se explica además la forma en que dicha teoría articula su pronunciamiento en función de vincular la teoría con la praxis social para superar la colonialidad del poder y fomentar una democracia inclusiva y participativa, que reconozca la pluralidad de sujetos y saberes. Por consiguiente, el trabajo, desde una postura crítica, aborda la forma en que se produce el giro epistemológico como perspectiva que fomenta un replanteo de las políticas públicas, desde una visión emancipatoria, promoviendo la justicia social y la descolonización del pensamiento y la acción política.
Palabras claves: teoría decolonial, giro epistémico, democracia plural, participación social
Abstrac
This paper addresses the potencial of decolonial theory to serve as a critical framework for analyzing and transforming the political and social structures of Latin America. This theory challenges the hegemony of Eurocentric paradigms and proposes a plural epistemology that recognizes diverse forms of knowledge and social participation. It also explains how this theory articulates its approach based on linking theory with social praxis to overcome the coloniality of power and foster an inclusive and participatory democracy that recognizes the plurality of subjects and knowledge. Consequently, this paper, from a critical stance, addresses how the epistemological turn occurs as a perspective that encourages a rethinking of public policies from an emancipatory perspective, promoting social justice and the decolonization of political thought and action.
Keywords: decolonial theory, epistemic turn, plural democracy, social participation
Discussion